23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Farveprisen overrakt til Arbejdermuseet

Arbejdermuseet i Rømersgade i København vandt Danske Malermestres Farveprisen 2022.

Det var ikke tonerne af Når jeg ser et rødt flag smælde eller Interna­tionale, der gjaldede i Arbejdermuseets gamle festsal. Og de knap 80 mennesker i salen var ikke forsamlet til et 1.-maj-arrange­ment, selvom stemningen var lige så festlig. For Arbejdermu­seet blev nemlig hædret med Danske Malermestres Farveprisen 2022 for den gennemgribende – og flotte – renovering, der blev afsluttet tidligere i år.

Prisen, som er på 150.000 kroner, deles mellem Arbejder­museet, Lundgaard & Tranberg Arkitekter og Nationalmuseets konserverings- og restaureringsenhed.

Prisen blev overrakt af Danske Malermestres formand, Per Vangekjær, der havde svært ved at forestille sig, at festsalen – ja hele forsamlingsbygningen – oprindelig blot fremstod med hvid­kalkede vægge og lofter. Det centrale havde været at få et sted at forsamles. Så måtte farverne vente.

- Men der kom farver på, mange farver, hvad også de farvearkæologiske undersøgelser fandt frem til. Og lag for lag ar­bejdede I jer ned gennem historien – gennem malinger og dekora­tioner – tilbage til begyndelsen. Dengang det var hvidt. Helt op til 15 farvelag og rester af dekorationer er afdækket i huset her.

- Ådringer, marmoreringer, skønvirkedekorationer, forgyld­ninger, fortsæt selv. Det er jo næsten som taget fra en lærebog i gamle maleteknikker.

Genfortolket og tilpasset
Og Per Vangekjær roste, at man ved restaureringen ikke ukritisk havde malet de gamle farver op igen.

- Men arbejdet i dag, som I har udført, er jo ikke bare frisket op og malet efter fortiden. For i dag er ikke som i går – de genfundne farver er ikke brugt 1:1 – der er justeret, tilpasset og genfortolket. Tag salen, festsalen, som vi står i nu. Her har I arbejdet meget og længe med okkerfarven, før I var tilfredse. Den er ikke som den­gang, tæt på, men ikke helt. Og tag Pio-salen – den var jo oprin­delig okkerfarvet ligesom festsalen. Nu er den grøn… bleggrøn og fundet bag et tapet i Stauning-salen.

Farveprisen handler om mere end farver – den håndværksmæs­sige udførelse er et væsentligt element af prisen. Derfor faldt der også pæne ord af til de involverede håndværkere:

- Farveprisen handler jo i høj grad også om malearbejdet, så jeg vil også rose de dygtige folk, der har stået for det praktiske – nemlig svendene fra Gentoftemaleren, fra Sydkystens Malerfirma og fra Hvidtfelt og Hansen. Godt gået, lød fra det Per Vangekjær!

Farveprisen er indstiftet af Danske Malermestre og Kirsten og Freddy Johansens Fond, og det var 16. gang, prisen blev overrakt. Sidste år gik prisen til Friluftsskolen på Amager og tidligere er den gået til Lundehusskolen i Emdrup, 2020 og Køge Rådhus, 2019.

Billedtekst: Vinder af Farveprisen. Fra venstre formand for Danske Malermestre, Per Vangekjær, arkitekt Signe Baads­gaard, Lundgaard & Tranberg Arkitekter, direktør Søren Bak Jensen, Arbejdermuseet, konservator Line Bregnhøj, Nationalmuseet, samt direktør Eva Bøje Nielsen, Chef for Beva­ringsafdelingen for Bygning og Inventar på Nationalmuseet. Foto Søren Hytting

Danske Malermestre
Islands Brygge 26, 5.
2300 København S
Københavns Kommune
Danmark
CVR nummer: DK61834710
P nummer: 1003147310

Kontaktperson

Annika Ipsen
Kommunikationsansvarlig
+45 61779770 aip@malermestre.dk

Send til en kollega

0.047