23948sdkhjf

Fem gode råd til mester når han skal forhandle løn med svendene

Lønforhandlingen med de ansatte kan være en vanskelig opgave

Mens det bugner med råd til ansatte om, hvordan de skal sikre sig mere i løn ved den årlige lønsamtale, kniber det mere med hjælp til arbejdsgiverne i de helt små virksomheder.

Det mener man i hvert fald hos Dansk Håndværk, som derfor har lavet en vejledning, der skal hjælpe lederne med både forberedelsen og selve samtalen. Formålet er at give inspiration til, hvordan lederne skal gribe samtalen an og hvordan de sikrer, at den forløber, så både ejer og medarbejderne er tilfredse, når den er ovre.

– De fleste ledere af mindre virksomheder er selv håndværkere og har ikke nødvendigvis en lederuddannelse. Derfor kan den årlige lønsamtale være en situation, som de har det lidt svært med, forklarer direktør i Dansk Håndværk Morten Frihagen.

– Vi har komprimeret de vigtigste tommelfingerregler og muligheder i fem punkter, så det bliver lettere at gennemføre en god lønsamtale. For eksempel er det en vigtig del af forberedelsen at gøre sig klart, hvilken økonomisk ramme virksomheden arbejder med – både samlet og for den enkelte medarbejder. Samtidigt vil vi give inspirationen til nogle instrumenter, man kan bruge ved siden af selve lønnen, fremhæver Morten Frihagen.

Vejledningen kommer også ind på selve formen i lønsamtalen. Det er nemlig vigtigt at begge parter oplever lønforhandling, som en samtale i en god tone, hvor man bliver hørt og finder et resultat, som de ansatte accepterer og kan se det fornuftige i.

– Vi er alle meget forskellige. Nogle medarbejdere har svært ved at få sig selv til at “kræve” mere i løn, mens andre skjuler deres usikkerhed ved at formulere sig kompromisløst. Det bør man som leder være forberedt på i forhold til hver enkelt, så man kan få samtalen ind i en god og konstruktiv tone fra starten, påpeger Morten Frihagen.

Fem gode råd til mester om lønforhandling

Forbered dig selv

Få et overblik over, hvor meget lønningerne som gennemsnit rent faktisk stiger for øjeblikket. Gør dig klart, hvad du mener, at din virksomhed kan og vil tilbyde i lønændring – hvilken lønramme har du til fordeling blandt alle de ansatte. Og overvej om alle skal have omtrent ligelig fordeling, eller om der er medarbejdere, der fortjener en ekstra belønning og dermed andel af den samlede lønramme.

Overvej alternativer til løn

Du bør bruge nogle minutter på at overveje hvilke alternativer til løn, du eventuelt kan tilbyde. Der er mange muligheder for at give personalegoder. Det kan eksempelvis være fri firmabil, mobiltelefon, Brobizze, frokostordning og frugtordninger. Du kan også tilbyde fagligt relaterede personalegoder som betalt efteruddannelse, fagtidsskrifter deltagelse i faglige aktiviteter og lignende..

Overvej hvad dine ansatte forventer

Du kan med stor fordel forsøge at gætte på, hvad dine ansatte selv forventer. Der kan være forskel på de enkeltes krav – men også hvordan de vil formulere dem. Skal du fastholde dine dygtige medarbejdere – og sikre at de ikke fristes af tilbud fra andre – er det en fordel at overveje, om din løn er en del af det, der skal være med til at holde dem fast – eller om de foretrækker andre former for personalegoder.

Gør dine forventninger tydelige

Når du forhandler og eventuelt regulerer på de enkelte medarbejderes løn eller personalegoder, så gør det klart hvad du forventer til gengæld. Er der ting, der skal gøre bedre eller rettes op på, så sig det tydeligt, at du til gengæld forventer, at det sker. Du bør også gøre det tydeligt, hvis en regulering er en “belønning” for vedkommendes indsats, generelt eller på bestemte områder.

Gør samtalen til en god oplevelse

Husk at det ikke kun er dig, der har det svært med lønsamtalen – det gælder i lige så høj grad dine medarbejdere. Derfor er det vigtigt, at du får samtalen ind i en god og konstruktiv tone.

Kilde: Dansk Håndværk

Artiklen er en del af temaet MesterTips.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078