23948sdkhjf

Håndværksmestre mister omsætning på døde hjemmesider

Danske håndværkere bruger nettet flittigt, når de skal finde og bestille varer. Men det kniber gevaldigt at tilbyde de samme muligheder til egne kunder. Mange håndværksvirksomheder overser, at kunderne i stigende grad handler på nettet via mobilen og går glip af omsætning
- Findes håndværksmesteren ikke på mobilen, findes han ikke.

Det er de barske kendsgerninger, fastslår Louise Lachmann, direktør og medejer af mono solutions, firmaet bag mono.net, hvor mindre virksomheder på et par timer kan bygge en professionel hjemmeside.

Hun forklarer, at boligejerne oftere og oftere griber mobilen, når de skal finde en VVS- eller elinstallatør, murer eller tømrer. Men alt for tit ender søgningen i frustration, fordi der ikke kommer noget brugbart op på skærmen. Mange håndværksvirksomheder hænger fast i hjemmestrikkede websites, som ikke dur på mobilen og går på den konto glip af både kunder og omsætning.

Det er paradoksalt, for håndværkerne selv tager i stigende grad de mobile teknologier i anvendelse, når de handler. Det er blot få måneder siden, landets største VVS-grossister kunne fortælle, at andelen af varebestillinger, installatørerne foretager via mobiltelefonen, er fordoblet i løbet af det seneste år. Tendensen breder sig også i andre fag.

Stort potentiale

- Håndværkerne er lige så meget med på den mobile bølge som alle andre. Men sagen er nok den, at det med at få opdateret og udviklet på sin egen hjemmeside ikke har højeste prioritet, siger Louise Lachmann.

- For den enkelte håndværksvirksomhed er der ellers et stort potentiale i at vedligeholde sin synlighed på nettet. Sidste år brugte 72 pct. af danskerne mobilen eller en tablet til at søge efter produkter, ydelser og services. Alligevel har hele fire ud af ti afbrudt et køb eller en søgning, fordi hjemmesiden ikke levede op til forventningerne. Det gælder også VVS-installatøren eller mureren, man som boligejer har brug for til et projekt, forklarer Louise Lachmann.

- For mange håndværkere har det været en kamp at få en hjemmeside på benene, og de orker ikke at skulle ud i endnu en runde for at tilpasse hjemmesiden til mobiltelefoner. Men det er en skam, for man går glip af rigtig meget forretning, hvis hjemmesiden er for langsom, uoverskuelig eller besværlig på de mobile enheder, siger Louise Lachmann og forklarer, at en væsentlig grund til, at mange hjemmesider fejler på mobilen er, at de ikke er optimeret til smartphones eller tablets og derfor er vanskelige at læse på mindre skærme.

Hverken dyrt eller besværligt

- Det kan virke uoverskueligt for især små virksomheder at være til stede på alle nye medier og altid have en opdateret hjemmeside, men det behøver hverken være dyrt eller besværligt, siger Louise Lachmann og henviser til mono.net, hvor man ved hjælp af byggeklodser nemt kan sammensætte en unik, mobiloptimeret hjemmeside, som man betaler et fast lavt beløb for hver måned.

En hjemmeside på mono.net koster under 1.000 kr. årligt inkl. abonnement og hosting. Al virksomhedens information inkl. billeder samles på én platform, så man kun skal opdatere ét sted. Der bliver også hele tiden udviklet nye designs og funktioner, som man nemt kan erstatte de gamle med. På den måde undgår man, at ens hjemmeside ser gammeldags ud.

- Udviklingen går så hurtigt, at hjemmesider typisk virker forældede efter tre år, og et utidigt design appellerer bestemt ikke til kunderne, siger Louise Lachmann.

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11