Energisk rådgivning
Rådgivning fra elselskaberne skaber værdi hos kunderne
Elselskaberne ligger pænt i feltet i Energitilsynets netop offentliggjorte sammenligning af priser for energiselskabernes arbejde med at spare energi hos kunderne. I snit tager elselskaberne 41,8 øre pr. kilowatttime besparelse dermed ligger elselskaberne i midten af feltet af el-, naturgas-, olie- og fjernvarmeselskaber.
- Elselskaberne skærer årligt syv mia. kr. af kundernes energiregninger med en konsistent og kvalificeret rådgivning. Det er med til at bane vejen mod et Danmark, som er uafhængigt af fossile brændsler. Derfor er vi glade for at konstatere, at det også er lykkedes elselskaberne at skære i prisen på deres energispareindsats, siger Kamilla Thingvad, chefkonsulent i Dansk Energi.
Stor innovation
Historisk har elselskaberne påtaget sig større og større forpligtelser samtidig med, at prisen pr. sparet kilowatttime er faldende. Energitilsynets benchmark viser således, at elselskaberne har skåret omkostningerne med 16 pct. i forhold til det forventede niveau på 50 øre pr. sparet kilowatttime. Det er desuden en besparelse på 30 pct. i forhold til omkostningerne i perioden 2000-2002 på 60 øre pr. kilowatttime.
- Energirådgivningsbranchen er præget af stor innovation, fordi kravene til sektoren er skarpe. Derfor er det rart, at vi med prissammenligningen nu har et godt værktøj til at blive endnu bedre. Den er således med til at puste til konkurrencen, siger Kamilla Thingvad, der samtidig påpeger nogle mangler i prissammenligningen.
- Man skal holde sig for øje, at der også er forskel på energispareydelserne. Der er stor forskel på at udskifte en kedel i forhold til at levere et langsigtet, kontinuerligt energirådgivningsarbejde, som elselskaberne har specialiseret sig i. Det tager prissammenligningen ikke højde for, siger Kamilla Thingvad.
Elselskaberne gennemførte alene i 2010 en energibesparelse, der svarer til Odenses årlige strømforbrug. Det var en fordobling i forhold til året før.
tøtte