23948sdkhjf

Håndværksmestre går glip af mersalg

Som selvstændig håndværker er det ikke nok at være en dygtig tømrer, murer eller møbelhåndværker. Man skal også kunne sælge sin vare, hvis man vil have succes
Men mange små virksomheder går glip af det ekstra salg, de kunne få, hvis de blot indarbejder nogle rutiner og lærer hvordan man gør. Og det vil håndværkernes arbejdsgiverforening nu inspirere virksomhederne til.

- Salg og kontakten til kunderne næsten lige så vigtig, som det færdige arbejde, hvis virksomheden skal trives eller vokse. Men for at få det, skal alle i firmaet være med til at skabe den gode kundekontakt. Det er nemlig sådan, virksomhederne kan få mere salg. Derfor tilbyder vi nu medlemmerne to kurser, hvor de kan lære, hvordan de sammen med medarbejderne kan lave mersalg, forklarer direktør i dansk Håndværk, Morten Frihagen.

Foreningen har allieret sig med Jesper Dalhus, erhvervscoach i virksomheden JEMAC Kommunikation, der rådgiver om salg og markedsføring. Som erfaren kursusholder skal han inspirere håndværksmestrene til at sætte turbo på indsatsen:

Ikke så svært endda
- Det er en stor udfordring for de fleste. Hvor man før lavede salg med en annonce i avis, er det helt andre ting, der skal til nu. Og det er blandt andet salg ude ved kunden. Og faktisk er det slet ikke så svært endda, forklarer Jesper Dalhus.

Kurserne for håndværksmestrene er i to dele. En der fokuserer på, hvordan virksomheden kan løfte salget gennem kundekontakt. Hvordan man skaber en god kemi med kunden, hvordan man lytter til, hvad kunden har brug for og hvordan får man kunden til at få lyst til at købe en ekstra opgave.

Helt tæt på kunden
- Der er ikke mange forretninger, der får lov til at komme ind i kundens bolig. Men det gør håndværkeren, og det giver nogle helt ekstra muligheder. Men det kræver, at man opbygger troværdighed og tillid. Det er noget af det vigtigste, for at salget lykkes, forklarer Jesper Dalhus.
Det andet kursus i rækken går på salg via eksterne medier. Blandt andet de sociale medier, som mange virksomheder bruger i det små, men som kan give langt mere og skabe nye kunder, hvis man tager nogle simple redskaber i brug.

Kurserne er opbygget meget praktisk, og erfaringen fra tilsvarende kurser er at det giver konkrete ting, som virksomhederne rent faktisk bruger i salget efterfølgende.
Dansk Håndværk har valgt at gøre kurserne åbne for alle virksomheder uanset om de er medlem af arbejdsgiverorganisationen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11