Byggeriets værdikæde under pres
Pris- og rabatstrukturen i byggeriet er under pres. Værdikæden kan ende med at briste, for der synes at være færre penge og mindre merværdi i værdikæden
Mens man sjældent prutter om prisen på varer i supermarkedet, så er der en lang tradition for, at man kan få rabat i byggecentrene
Sat på spidsen er byggecentrene måske blot et fordyrende mellemled som bare langer varer over disken og som hverken stiller kreditfaciliteter eller kompetent rådgivning til rådighed for kunderne.
Og sat på spidsen er materialeproducenternes importører og forhandlere måske også blot fordyrende mellemled, som ikke tilfører byggematerialerne reel merværdi.
Sådan hænger det nok ikke helt sammen.
Det skriver chefredaktør Klaus Tøttrup på lederplads i Mester Tidende.
- Mange håndværksmestre kan dog uden videre forhandling opnå rabatter på 20-25 pct. i byggecentrene – og det efterlader jo en mistanke om, at der er ”noget at tage af”. Om der er nok ”at tage af” er en helt anden snak.
Mens man sjældent prutter om prisen på varer i supermarkedet, så er der en lang tradition for, at man kan få rabat i byggecentrene. Derfor er de vejledende priser på varerne ofte sat meget højt, så der er plads til at give en klækkelig rabat som en del af salget.
Lige nu er værdikæden under pres som aldrig før. Håndværksmestrenes ordrebøger har mange blanke sider og byggecentrene er derfor også under hårdt pres.
Avancerne er beskedne i kraft af den benhårde konkurrence, som desværre nok kommer til at luge ud blandt både byggecentrene og håndværksfirmaerne. Rabat eller ej, fremhæver chefredaktør Klaus Tøttrup.