23948sdkhjf

Sidste slag i benhård strid mellem isoleringsfirmaer

Årelang strid mellem Papiruld Danmark og Rockwool skal afgøres i Højesteret
Det er i allerhøjeste grad den lille mod kæmpen, når Papiruld Danmark A/S torsdag i Højesteret tørner sammen med Rockwool A/S om krænkelse af varemærkerettigheder og overtrædelse af markedsføringsloven.

Det er en åregammel strid, der nu skal finde sin afgørelse i Højesteret - en strid om Papiruld Danmark har lov til at benytte en række udsagn om papirulds egenskaber og direkte sammenligninger med stenuld.

Det er Papiruld Danmark, der har bragt sagen for Højesteret, efter at Rockwool i Sø- og Handelsretten fik medhold i at have fået krænket sine varemærkerettigheder.

”Vi mener, at vi har en god sag, og vi påstår frifindelse i samtlige påstande”, siger Claus Skov, adm. direktør i Papiruld Danmark.

Udsagn på hjemmeside

Slagsmålet mellem de to isoleringsfabrikanter begyndte i den konkrete sag i 2008 på baggrund af udsagn, som Papiruld Danmark dengang offentliggjorde på sin hjemmeside. Rockwool krævede blandt andet fogedforbud mod anvendelse af udsagnet ”Test foretaget af Brandteknisk Institut ... har vist, at papiruld er lige så brandhæmmende som stenuld”.

Påstanden blev afvist af fogedretten i Hillerød i 2011 og stadfæstet af Østre Landsret i 2012.

I forlængelse af fogedsagen har Rockwool A/S nedlagt en række yderligere påstande om forbud mod Papiruld Danmarks markedsføring og om krænkelse af Rockwools varemærkerettigheder.

I den forbindelse slog Sø- og Handelsretten i en dom i 2013 fast, at Papiruld Danmark har krænket Rockwools varemærkerettigheder. Samtidig slog retten fast, at Papiruld Danmark forbydes at bruge en række konkrete udsagn om papirulds brandmodstand, miljømæssige egenskaber, genanvendelighed og egenskab i relation til arbejdsmiljø.

”Retten fandt ikke, at en række af vores udsagn i tilstrækkelig grad var verificeret af tredje part. I 2008 var der ikke de samme krav til miljødokumentation, som der er i dag. Vi har siden arbejdet på at få de relevante myndigheder til at vurdere vores miljøudsagn, vi har udarbejdet en miljøvaredeklaration, vi har fået europæisk teknisk godkendelse og vi har investeret yderligere for at kunne dokumentere papirulds egenskaber. Vi mener derfor, at hvad vi sagde og skrev i 2008 er endnu mere rigtigt i dag”, siger Claus Skov.

Marketingdirektør i Rockwool Scandinavia, Lars Hørberg, siger i en kommentar til sagen, at Rockwool mener, at det er vigtigt, at man kan have tillid til, at virksomheders markedsføring er korrekt.

”Derfor er vi tilfredse med Sø- og Handelsrettens dom. Den har Papiruld Danmark valgt at anke. Vi har tiltro til, at Højesteret når frem til det rigtige resultat”, siger han.

Ekspertvidner afhørt

Claus Skov lægger ikke skjul på, at et slagsmål med en gigant som Rockwool er en udfordring for en lille virksomhed som Papiruld Danmark.

”Det har trukket enorme ressourcer, såvel økonomisk som personalemæssigt, at føre retssagerne og skaffe den fornødne dokumentation, men man skal jo ikke have ret, alene fordi man er stor og har uanede ressourcer”, siger han om baggrunden for, at Papiruld Danmark bringer sagen for Højesteret.

Forud for domsforhandlingen i Højesteret har de fem udpegede dommere afhørt ekspertvidner.
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14