23948sdkhjf

God plads i Årets Varebil

MesterTest/Biler: Årets Varebil, Renault Trafic, har meget udstyr til en rimeligt lav pris
Mange håndværksmestre har behov for en mellemstor varebil, da den bedst opfylder behovet for lasteevne og samtidig er økonomisk og nogenlunde nem at finde plads til i byens trafikstrøm og smalle parkeringspladser.

Her er Renaults varebil Trafic, som netop er kåret som Årest Varebil 2015, sammen med Opel Vivaro, en oplagt mulighed. Den er ikke ene på markedet, idet den er oppe mod så stærke konkurrenter som VW Transporter og Mercedes-Benz Vito, men flere ting vil gøre den til et populært valg for mange: meget udstyr til en rimeligt lav pris eller med andre ord - valuta for pengene.

Lav konstruktion
Renault Trafic er som de øvrige varebiler på det danske marked ikke af ny dato, men den er nu sendt på gaden i en fornyet udgave, der på flere punkter adskiller sig fra den foregående generation Trafic.
Nu som før er Trafic en lavt liggende kassevogn, som gør det nemt at stige ind og ud af førerhuset og at bruge varerummet. En af bilens helt store styrker er, at dens lave konstruktion gør den nem at anvende som distributionsbil, hvor man netop ofte skal ind og ud af bilen.

Værd at fremhæve
Tre punkter er værd at fokusere på: motoren, førerrummet og varerummet.
Den nye Trafik findes med fire forskellige motorvarianter med to motorer på henholdsvis 90 og 115 HK med singleturbo og to motorer på henholdsvis 120 og 140 HK med twinturbo.
Alle nye dieselmotorer, som bilfabrikkerne lancerer i dag, glimrer ved både lavere brændstofforbrug og bedre ydelser, men motorerne i Trafic klarer sig særdeles godt med et forbrug på 15-16 km literen afhængig af motorstørrelse. Det er altså ganske godt gået i en varebil.
Det er faktisk 13 år siden, Renault introducerede forgængeren, og den nye version fortjener da også ros for at have både stabilitetssystemet ESP og et antispinsystem som standard. I det hele taget er der sket meget på sikkerhedssiden, idet bilen nu også har passagerairbag og sideairbag som standardudstyr. Hertil kommer hill start assist-funktionen, som gør det nemmere at parkere og holde på bakker.

Mobilt kontor
I førerrummet kan man justere rattet i både højde og længde, og så er kabinen indrettet, så man nemt kan få sit mobile kontor. Det er ikke nogen nyskabelse, men det fine er, at mulighederne er der. Man kan på den måde have mobiltelefonen, læseplads og den bærbare computer inden for rækkevidde, og der er god opbevaringsplads.
Mange brugere vil i dag kunne udnytte de elektroniske muligheder ligesom man kan i de personbiler, og det giver Trafic da også plads til. Bilen fås med Renaults 7-tommer touchscreen med navigation og bl.a. R-Link og R&Go.

Den nye Trafic er 210 mm længere end forgængeren, og det giver en ekstra lastkapacitet på 200-300 liter. Faktisk er der plads til tre paller i den lille version, og så kan man ellers tage den derfra og endda udnytte to gennemlastningsluger til op til 4,15 meter lange genstande.

Renault Trafic byder ikke på de store fornyelser, men udnytter på glimrende vis eksisterende teknologi og indretninger og leverer således varen til prisen.

Teknik:
Renault Trafic 1.6 dCi 115
Pris: 192.900 kr. ekskl. moms
Ydelse: 115 HK
Moment: 300 Nm
Lasteevne: 913 kg
Forbrug bl. kørsel: 15,4 km/l
CO2-udslip: 170 g/km
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093