23948sdkhjf

Anbefalinger giver håndværkere arbejde

7 ud af 10 danskere forhører sig hos venner, naboer eller andre, når de skal finde en håndværker
Anbefalinger fra andre giver danskerne ro i maven, når de skal vælge en håndværker. Det viser en ny analyse fra Voxmeter. Godt 6 ud af 10 siger, at en anbefalet håndværker øger chancerne for at finde en dygtig fagmand, og mere end hver anden har tillid til, at en anbefalet håndværker er til at stole på.

Den viden er baggrunden for, at rådet over hækken eller anbefalinger fra venner og familie bliver suppleret med en ny portal på nettet: håndværker.dk, hvor danskerne kan dele deres erfaringer om håndværkere med alle andre forbrugere.

Ambitionen er at blive ”stedet”, hvor alle private tjekker andres erfaringer, før de vælger en
håndværker. Set fra håndværkernes side, så skal håndværker.dk være et stærkt sted at markedsføre sig og dermed være med til at skaffe seriøse håndværkere mere arbejde.

Vi stoler på anbefalinger
- Vi stoler på hinanden og vil gerne lære af andres oplevelser og anbefalinger. Derfor er steder som hotels.com blevet en stor succes. Her tjekker flere og flere, hvad andre mener, når de skal finde et hotelværelse. Hvad hotelportalen er for de rejsende, vil vi gerne være for danskere, der skal finde den rigtige håndværker, siger Kasper Hvid, adm. direktør for håndværker.dk til Mester Tidende

I den nye analyse fra Voxmeter siger 3 ud af 4 danskere, at de er interesseret i at bruge en portal, hvor de kan få præsenteret lokale håndværkere og se anbefalinger fra andre. Det hænger bl.a. sammen med, at godt 6 ud af 10 siger, at de selv har haft en eller flere dårlige oplevelser med håndværkere eller kender nogen, der har haft det.

Vil gerne vurderes
VVS mester Stefan Duus, som ejer Duus Fjernvarme i Brønshøj, er blandt håndværkerne, der er bedømt på håndværker.dk. Han siger:

- Det er altid en tillidserklæring at vælge en håndværker. Vi kommer ind i folks hjem og går og arbejder, og kunderne vil selvfølgelig gerne føle sig sikre på, at vi gør et rigtig godt stykke arbejde og rydder pænt op efter os, når vi går igen. Derfor er det naturligt, at kunderne gerne vil have anbefalinger fra andre, og derfor tror jeg også, at håndværker.dk bare vil vokse og vokse.

Det er den nye måde at dele oplevelser og erfaringer om lokale håndværkere på. Personligt har jeg det fint med at blive vurderet af mine kunder og få vist mit arbejde frem, og det tror jeg også, andre seriøse håndværkere har.

Håndværkere delt i to lejre
Stefan Duus hører til de 47 pct. af håndværkerne, der kan se en fordel i at få vurderet deres arbejde af forbrugerne. 200 håndværkere er i ny rundspørge fra Voxmeter blevet spurgt til deres syn på at blive vurderet at forbrugerne. 49 pct. svarer, at de ikke kan se en fordel i at få deres håndværksmæssige arbejde vurderet.

- Jeg tror, en del håndværkere lige skal vænne sig til at blive vurderet offentligt af deres kunder. Selv om mange husker dårlige erfaringer med håndværkere, så siger 45 pct., at de har fået leveret håndværksmæssigt arbejde, som ikke bare var godt, men bedre end forventet. De gode erfaringer vil de faktisk gerne give videre til andre, og gode anbefalinger er nok den stærkeste markedsføring, man kan tænke sig, siger Kasper Hvid.

Han glæder sig over, at der er stor erkendelse af – både hos forbrugerne og håndværkerne – at anbefalinger er vigtige, når der skal vælges håndværker. Faktisk svarer næsten 7 ud af 10 af de spurgte håndværkere, at de vurderer, at det er vigtigt for potentielle kunder, at andre har anmeldt håndværkerens arbejde og virksomheden – godt eller dårligt – på en internetportal.

Der er også 7 ud af 10 forbrugere, der siger, at de er interesseret i at bruge en tjeneste på nettet, hvor de får præsenteret lokale håndværkere med kontaktdata, billeder og anbefalinger fra andre.
tøtte

Kunderne er i tvivl
Som håndværker kan man synes, at det er nemt at finde en dygtig håndværker, men sådan ser det ikke ud fra forbrugernes side. Halvdelen af forbrugerne er usikre på, hvem de skal vælge, når de skal bruge en håndværker.

- Når vi ser, hvor vigtige anbefalinger fra andre er, hvor usikre danskerne er på at vælge håndværkere, og ved, at nettet bare vokser og vokser i måden, vi bruger det på, så vil håndværker.dk bare vokse og vokse. Her kan alle håndværkere nemlig bedømmes, og det er en meget stor styrke, siger Kasper Hvid, adm. direktør for håndværker.dk.

Fakta om håndværker.dk:
• 900 håndværkere har til en start en profil på håndværker.dk.
Målet er at få en bred repræsentation af håndværksfirmaer med fra hele landet. Alle håndværkere kan imidlertid vurderes af forbrugerne for at gøre tjenesten så relevant som muligt for flest muligt.
• Når et håndværksfirma bestiller en profil på håndværker.dk, så kan forbrugerne bl.a. se håndværkeren/firmaet med kontaktdata, baggrundsinformation, billeder af udført arbejde og andres anbefalinger.
• Kunderne giver deres mening til kende på 6 centrale spørgsmål: leverer kvalitetsarbejde, overholder aftaler, overholder økonomi, lytter til kundens ønsker, rydder op efter sig, og endelig om man vil anbefale håndværkeren til andre.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094