23948sdkhjf

Stor interesse for ny fjordforbindelse

40 danske og udenlandske virksomheder viser interesse for den ny højbro over Roskilde Fjord
De fleste store danske og en række udenlandske entreprenørvirksomheder er interesserede i at være med til at opføre den ny broforbindelse over Roskilde Fjord.

Europas allerstørste entreprenørkonsortier var dog ikke repræsenteret, da Vejdirektoratet i sidste uge orienterede interesserede entreprenører om den forestående prækvalifikation til arbejdet med den ny højbro og mere end seks kilometer vejanlæg på begge sider af fjorden.

I alt 40 virksomheder, heraf 25 fra udlandet, deltog i mødet, der havde deltagelse af godt 80 personer.

Vejdirektoratet er meget tilfreds med interessen.

”Der er tale om solide og dygtige firmaer fra både Danmark og udlandet og interessen matcher ganske godt vores forventninger. De allerstørste europæiske entreprenørkonsortier deltog ikke i informationsmødet, men det betyder jo ikke nødvendigvis, at de ikke ansøger om at være med”, siger anlægschef Erik Stoklund Larsen.

”Der er i international sammenhæng ikke tale om et projekt i den største kategori. Til sammenligning er projektet eksempelvis halv så stort som den ny Storstrømsbro, og man skal være opmærksom på, at projekterne skal have en vis størrelse, før det kan betale sig for de udenlandske entreprenørvirksomheder at rykke til Danmark med udstyr og mandskab”, siger han.

Ifølge udbudsbekendtgørelsen forventer Vejdirektoratet, at projektets største entreprise løber op i omkring en mia. kroner.

Konkurrencepræget dialog

Med informationsmødet er processen om at finde entreprenører til fjordforbindelsen skudt i gang. Opgaven er delt i to kontrakter, hvor den store kontrakt dækker højbroen over Roskilde Fjord og motortrafikvejen på vestsiden, mens den anden og mindre kontrakt dækker tilslutningsvejen øst for fjorden.

Vejdirektoratet udbyder projektet med konkurrencepræget dialog. Det giver de prækvalificerede konsortier mulighed for at påvirke indholdet af det endelige udbudsmateriale.

”Målet med den konkurrenceprægede dialog er sammen med de bydende virksomheder at afsøge de muligheder, der er for at nedbringe projektets risici mest muligt, så det komplicerede projekt kan gennemføres indenfor de tekniske og økonomiske rammer. På den måde kan rådgivere og entreprenører være med til at forbedre projektet og finde de mest optimale løsninger”, siger Erik Stoklund Larsen.

Den konkurrenceprægede dialog vil indeholde to-tre dialogrunder i tilbudsperioden, inden opgaven til slut sendes i udbud blandt de fem bydere, som Vejdirektoratet forventer at prækvalificere i september.

Deadline for at søge om at være med er 26. juni.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078