23948sdkhjf

Håndværkerne skal beskyttes mod forbrugerne

Nu skal håndværkerne beskyttes mod forbrugerne, lyder det fra Dansk Håndværk på Folkemødet på Bornholm
Har forbrugerbeskyttelsen taget overhånd og er det nu de små og mellemstore virksomheder, der skal beskyttes mod forbrugerne.

Sådan lyder overskriften, når Dansk Håndværk åbner for debat på folkemødet på Bornholm.

- Vi kan se, at grænserne for forbrugerbeskyttelse hele tiden udvides, og at det ikke møder meget modstand i den offentlige debat. Men det er en udvikling, som bekymrer mange mindre håndværksmestre, fordi de i højere og højere grad føler sig som den svage part i juridiske tvister med forbrugere - netop på grund af det fortrin og den beskyttelse som forbrugere i stigende grad får, forklarer direktør i Dansk Håndværk, Morten Frihagen om oplægget.

Der spekuleres i forbrugerbeskyttelse
Lovgivningen beskytter for eksempel forbrugeren imod såkaldte voldgiftsklausuler indgået før en uenighed er opstået, hvor en privat ret afgør uenigheder med bindende virkning for parterne.

Begrundelsen er, at udgifterne til voldgiftsbehandling ofte er højere end en normal domstolsbehandling.

- Men der er jo stor forskel det man kalder forbrugere. Nogle får udført arbejde for 50.000 kr., hvor de selv står for styring af byggeriet. Men andre forbrugere får udført arbejde for 10 mio. kr., og har hyret professionel byggeherrerådgiver. De er dækket af de samme regler. Og derfor oplevet håndværkerne, at der spekuleres i forbrugerbeskyttelsen, forklarer arbejdsgiverdirektøren.

Uenighed om betalingen
Et eksempel kunne være opførelse af en luksusvilla til 16 mio. kr. Bygherre - altså "kunden" - har hyret en bygherrerådgiver til at styre byggeriet, som har lavet en entrepriseaftale, hvor det udtrykkeligt står at tvister skal afgøres ved voldgiftsnævnet for Bygge- og Anlægsvirksomhed.

Undervejs i byggeriet opstår der en uenighed om betalingen, og håndværkeren sender som aftalt sagen til Voldgiftsnævnet. Men nu afviser "kunden" voldgiftsklausulen med henvisning til reglerne om forbrugerbeskyttelse.

Dermed kan han forhale sagen ved at kræve den overført til de almindelige domstole, hvor tiden før den kan blive behandlet normalt er længere. Det betyder at der kan gå lang tid, får virksomheden vinder sagen og får deres penge - det kan ligefrem koste en virksomhed livet, mens de venter på at få deres ret.
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062