23948sdkhjf

Få styr på dine vigtige data

Værdien af dine data afhænger af hvor nemt de kan findes igen, og hvordan de bruges i driften af din virksomhed
Det er tankevækkende så store forskelle der er på håndværksmestrenes holdninger til IT-værktøjer. En del håndværksmestre vil gerne investere i IT-værktøjer og stiller krav, som er både gennemtænkte og fornuftige. De går altså igennem de samme overvejelser, som når de foretager andre investeringer i deres virksomhed.

Andre håndværksmestre ønsker dybest set slet ikke at bruge IT-værktøjer, men køber dem alligevel af en eller anden årsag. De ser ikke nytten i IT-værktøjer, og søger derfor typisk efter billige og i bedste fald gratis IT-værktøjer og Apps.

De bliver glade, når en hovedentreprenør f.eks. stiller et digitalt KS-værktøj gratis til rådighed. Det er jo fedt. Så skal der ikke bruges tid og penge på det. Projektet starter. Virksomheden registrer det nødvendige i det digitale KS-værktøj. Projektet slutter. Adgangen til systemet bliver lukket (det er jo hovedentreprenørens ejendom).
Når der er gået et stykke tid, og der opstår en tvist, så har virksomheden ingen dokumentation.

Data og dokumentation
Det kan koste penge ikke at have dokumentationen ordentlig på plads. Og håndværksmestre opdager desværre ofte for sent, at det er vigtigt at have en holdning til, hvad data og dokumentation skal bruges til, og hvordan dette kan understøtte deres forretning. For sent opdager de, at det havde været rart at have sit eget digitale KS-værktøj!

En anden situation er, at håndværksmestre sender timelønnede svende ud til en kunde. Svenden arbejder i virksomhedens navn og ansvar. Er det da ikke meget rart, at vide hvad han har lavet, og hvad du som mester står med ansvaret for, når en kunde henvender sig? Især hvis den timelønnede svend er stoppet i mellemtiden, som det jo ofte sker i byggebranchen.

En hjælp i hverdagen
Som mester skal du finde en strategi til hvordan IT-værktøjerne skal hjælpe dig. Forskellige IT-værktøjer kan hjælpe og understøtte forskellige områder i virksomheden. Nogle IT-værktøjer er bedst til f.eks. KS, andre er bedre til at registrere svendenes tid. Det opleves tit at IT-værktøjer købt uden omtanke giver mere bøvl end gavn.

Der er 3 grundlæggende veje håndværksmestre kan tage når de skal finde nyttige IT-værktøjer:
• Funktionsvejen
• Fundamentsvejen
• Integrationsvejen

Vælg en strategi og hold fast i den
Om man vælger den ene, den anden eller den tredje strategi er en beslutning man som mester skal tage. Og ikke mindst stå ved. Det vigtigste ved enhver IT-investering er, at den er velovervejet og bliver implementeret fuldt ud.

Som håndværksvirksomhed skal man have styr på sine data . man skal vide hvor og hvordan dokumentationen opfanges og opbevares, og bruge det forretningsmæssigt over for kunder, medarbejdere og samarbejdspartnere.

Konkurrence
Er du allerede IT-moden, så meld din virksomhed til Mester Tidendes konkurrence ”Danmarks mest IT-modne håndværksvirksomhed”
Meld din virksomhed til konkurrencen Danmarks mest IT-modne håndværksvirksomhed eller nominer en kollega/samarbejdspartner.Tilmelding HER


Strategi 1: Funktionsvejen

Med denne strategi skal håndværksmesterens fokus være at købe de IT-værktøjer, der passer bedst til hver arbejdsopgave, og ikke tage særligt hensyn til sammenhængen mellem IT-værktøjerne.
Ved funktionsvejen er det f.eks. brugbart med Apps, hvor data og dokumentationen ligger i IT-værktøjet, og hvor man ikke har særligt meget kontrol over hvordan data sendes fra det ene til det andet IT-værktøj.
Dette er den nemmeste strategi, og er specielt velegnet i virksomheder hvor der lægges vægt på funktionalitet frem for sammenspillet mellem IT-værktøjerne.

Strategi 2: Fundamentvejen

Fokus er her at finde et centralt IT-værktøj som alle virksomhedens andre IT-værktøjer skal fungere sammen med. Typisk har virksomheden fundet et økonomisystem som alle virksomhedens data, både sagsspecifikke og virksomhedsspecifikke, skal ind i.
Ved denne vej er er risikoen at IT-værktøjer med de bedste funktioner bliver fravalgte af hensyn til det centrale værktøj.
Denne strategi er velegnet, hvis man har et godt og solidt økonomisystem, som kan danne fundament for virksomhedens øvrige IT-værktøjer.
Strategiens svaghed er, at løsninger med de mest velegnede funktioner ikke nødvendigvis kan bruges. Fundamentet vil dog altid være den mindste fællesnævner, hvilket kan virke som en hæmsko når virksomhedens IT-behov ændres og nye IT-værktøjer skal tilføjes eller gamle skal opdateres.

Strategi 3: Integrationsvejen

Hvis man som håndværksmester vælger integrationsvejen har man fokus på at finde de IT-værktøjer, der dels passer bedst til virksomhedens behov, og samtidig overvejer sammenhæng mellem IT-værktøjerne på både kort og lang sigt.
Denne strategi er klart den sværeste at implementere, men når det er gjort får man det bedste fra de andre strategier. De bedste funktionaliteter til hver arbejdsopgave, og informationsudveksling hvor data opsamlet et sted kan bruges et andet sted.

Artiklen er en del af temaet IT-værktøj.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.861