Hurtig reaktion kan afværge konkurs
Ser man ikke problemerne for sin virksomhed i tide, bliver det ofte årsagen til en konkurs, advarer Arbejdsgiverne.
Men evnen til at kunne lige præcis det, kan være med til at afgøre om en virksomhed kommer igennem en krise eller om den dør.
- Jeg ser det jævnligt. Inden for den seneste tid har vi rådgivet otte virksomheder, som allerede var i en økonomisk krise eller på vej ud af én. To af dem henvendte sig først, da banken havde lukket for kreditterne – og så kan vi ikke gøre noget. De sidste seks henvendte sig tidligere i forløbet og har fået hjælp af en frivillig rådgiver fra Early Warning, siger Mikael Tipsmark.
Ny analyse fra Early Warning
Det billede bliver endnu tydeligere, når man ser på en ny undersøgelse fra organisationen Early Warning blandt 1023 virksomheder, som har været igennem et rådgivningsforløb med Early Warning for virksomheder i krise. 38 procent af respondenterne vurderer selv, at de reagerede i tide på de problemer, deres virksomhed var i, mens 41 procent erkender, at de så krisen for sent.
Dykker man ned i tallene, er der entydig sammenhæng mellem evnen til at erkende problemerne og virksomhedens skæbne. Blandt de virksomheder, som er overlevet en krise, vurderer 81 procent, at de har reageret i tide. Blandt dem, som er gået konkurs, er det kun 12 procent, som bagefter selv mener, at de så problemerne i tide.
- Jeg er overrasket over at se en så entydig sammenhæng. Vi har altid opfordret de virksomheder, vi er i kontakt med, til at komme så tidligt som muligt, og vores erfaring er, at jo tidligere, vi kommer ind i et forløb, jo større er chancerne for, at vi kan hjælpe. Vores analyse viser billedet endnu klarere, end jeg havde forventet, siger Svend Røge, national leder for Early Warning.