23948sdkhjf

GPS satte stopper for lastbil-tyveri

Vognmandsfirmaet Demstrup Autotransport fandt via gps frem til stjålet lastbil, der i Lübeck formentlig skulle afskibes til Letland
Demstrup Autotransport kan takke gps-overvågning og en hurtig indsats for, at en af virksomhedens lastbiler ikke er endt som hælervare i Letland.
Dermed sparer firmaet og forsikringsselskabet et meget stort beløb. Det skriver mja.dk.

Mandag middag opdagede en af firmaets chauffører, at hans lastbil var blevet stjålet, mens den holdt i Haderslev. Tyvene havde stjålet selve lastbiltrækkeren, en blot et halvt år gammel Scania 450, og ladet den efterspændte tanksilo stå tilbage.

En ny trækker koster cirka en million kroner. Så derfor var indehaver af vognmandsfirmaet, Preben Hansen, naturligvis glad for at konstatere, at den installerede GPA i lastbilen viste bilens placering. Den holdt på en Esso-servicestation uden for Lübeck:

-Vi ringede til Esso-tanken og bad dem kigge efter trækkeren. Den holdt ganske rigtigt udenfor. Men med falske, lettiske nummerplader og en stjålen, tom køletrailer, der viste sig at tilhøre et firma i Padborg, siger Preben Hansen.

Autotransportfirmaet fik tankstationen til at kontakte politiet og samtidig satte tank-personalet en bil foran og en bag vogntoget, så biltyvene ikke kunne fjerne det. Preben Hansen sendte et par mand til Lübeck for at få trækkeren hjem igen. Havde han ikke haft GPS i trækkeren, var den nok mistet for altid:

-Jeg tror, at trækkeren og køletraileren skulle have været med færgen til Letland, og at tyvene har haft vogntoget under observation. Da de så, at politiet kom, holdt de sig væk, siger Preben Hansen.

Der kan gå et par dage, før trækkeren er vel hjemme igen. Politiet har haft den til tekniske undersøgelser. Lastbilpapirerne skal findes frem for at få nye nummerplader på, og så skal trækkeren kunne startes - tyvene har nemlig installeret en ny tændingslås. De har dels udskiftet låse-dele, men også computerkodet tændingen, så den oprindelige tændingsnøgle ikke længere duer.

- Det tager en Scania-mekaniker flere timer at lave om, så tyveriet er udført af folk, der ved, hvad de har med at gøre, mener Preben Hansen.

Det er omkring 20 år siden, at Demstrup Autotransport sidst fik stjålet en lastbil. Dengang ødelagde tyvene meget i køretøjet. Det gjorde de ikke nu, fordi den skulle sælges videre, vurderer vognmanden. Hans vogntog er udstyret med gps, og derfor kan de spores. Men det er ikke tilstrækkeligt, mener Preben Hansen, som nu vil lade en yderligere tyverisikring installere i firmaets mange lastbiler.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157