23948sdkhjf

Er BYGGERI ´16-annonce sexistisk?

Stram reaktion fra 3F på annonce med bar hud i Ekstrabladet
Brancheforeningen Danske Byggecentre kalder i en annonce i Ekstrabladet til BYGGERI ’16-messe i Fredericia under overskriften ”Øl, fliser og fagmekanik”. Budskabet er lagt i hænderne på en let påklædt ”håndværker-pige” og ledsages af ordene:

”Der er noget for både husarerne, tømrerne og murerne, når BYGGERI’16 slår dørene op for hele byggebranchen”.

Ansvarlig for ligestilling og mangfoldighed i 3F, næstformand Jan Korczak, betegner over for Politiken annoncen som lige dele gammeldags og sexistisk.

Ifølge Jane Korczak er problemet med annoncen, at den på én gang udstiller kvinder og taler ned til mænd.

”Den her annonce signalerer med bryster, lår og hentydninger til håndværkersex, at det er kvinden, der er produktet,” siger Jane Korczak til Politiken

Direktør Palle Thomsen fra Danske Byggecentre, som har indrykket annoncen forklarer, at brancheforeningen bevidst har lavet annoncen til Ekstra Bladet, ”der er kendt for at have lidt kant og bar hud”, som han udtrykker det over for Politiken.

De håndværksmestre og håndværkere, som Mester Tidende har talt med om annoncen, forstår sådan set godt problematikken. Men de fleste fremhæver, at kvinder godt kan være blikfang uden, at man af den grund ser ned på dem.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078