23948sdkhjf

DEBAT: Størstedelen af små håndværksvirksomheder overholder lønkrav

Sammen med 3F har Dansk Håndværk sikret en overenskomst, der gør front mod social dumping og unfair konkurrence. Hører vi om medlemsvirksomheder, der ikke overholder aftalen, så handler vi
Mindre håndværksvirksomheder underbetaler udenlandske medarbejdere, skrev Licitationen - Byggeriets Dagblad tirsdag. Men det gælder bestemt ikke alle. Omtrent 1000 små og mellemstore virksomheder overholder kravene om en god og anstændig løn til alle – uanset om de er danskere eller udlændinge.

Allerede i 2011 gennemførte Dansk Håndværk sammen med 3F en række initiativer i forhold til social dumping. Som de første skruede de to organisationer en overenskomst sammen, der for alvor gjorde front mod unfair konkurrence.

Det skete blandt andet med det såkaldte akkordafsavnstillæg, der reelt hævede minimallønnen fra 112 til 136 kroner i byggeriet for medarbejdere over 18 år. Samtidigt forpligtede Dansk Håndværk i overenskomsten sine medlemmer til at sikre, at udenlandske underentreprenører også arbejder efter overenskomstmæssige vilkår.

I Dansk Håndværk er vi enige i, at bekæmpelse af social dumping er et fælles ansvar for både arbejdsgivere og fagbevægelsen. Og vi har sikret, at de omtrent 1000 medlemsvirksomheder – og de udenlandske virksomheder, de bruger som underleverandører – holder sig til aftalerne.

Skulle der være en enkelt, der ikke gør det, hører vi meget hurtigt om det – og så handler vi.

Derfor opfatter vi heller ikke 3F’s kritik som rettet mod de virksomheder, der er dækket af Dansk Håndværks overenskomt med fagforbundet.

Dansk Håndværk har netop på dette område haft et rigtigt godt samarbejde med 3F om at sikre medarbejdere og virksomheder lige konkurrence. Det er derfor også en fælles opgave at organisere de virksomheder, som ikke er overenskomstdækket.

Håndfast procedure

Og så kan jeg tilføje, at vi netop har vedtaget en ny strategi, der betyder, at der er håndfaste procedure, før nye medlemsvirksomheder kan godkendes. I den indgår virksomhedens ”ordentlighed” også – både som virksomhed i forhold forhold til kunder, men bestemt også i forhold til ansatte og de forhold, de arbejder under.
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093