23948sdkhjf

Vis overblik og få kundernes tillid

Med gode it-processer tjener du ikke alene flere penge – du får også overskud til at levere den service, der giver kunderne ro maven og i sidste ende giver dig flere ordrer
”Det er ikke altid nok at levere et stykke håndværk. Et veludført stykke arbejde kræver også, at kunden har været velinformeret og tryg undervejs. Når du signalerer over for kunden, at du har hundrede procent styr på detaljerne og bliver færdig til tiden og inden for budgettet, får kunden ikke alene en bedre oplevelse, men kan også fokusere på sin egen forretning og tjene penge imens”, siger Brian Sørensen, direktør, EG Byg & Installation.

”Tillid er afgørende, og den lider et knæk, hvis du ikke følger op på kundens forespørgsler, eller hvis du giver upræcise svar. De fleste håndværkere kender nok den dårlige samvittighed, når kunderne begynder at ringe og rykke for et tilbud eller en status, understreger han.
”Hos EG ser vi os ikke bare som it-leverandør, men som den lim, der skal binde tilliden og kunden til håndværkeren. Vores succeskriterier er, at håndværkeren glemmer, at vi findes, og at hans kunder ikke aner, at håndværkerne benytter et it-system. Når vi bliver usynlige som en naturlig del af din hverdag, er vi i mål og tilfører mest mulig værdi”, fremhæver Brian Sørensen.

Overblik over timer og skruer
CM Byg i Ribe har været kunde hos EG i tre år, og medindehaver Jesper Christensen sparer tid på administration og får overblik, samtidig med at han kan agere langt mere professionelt og økonomisk:

”Jeg kan dag for dag følge med i, om projektet giver overskud eller ej. Det giver mig en enorm fleksibilitet, så jeg kan nå at flytte rundt på svendene, hvis det er nødvendigt. Svendene registrerer selv deres timer på sagen og hvor mange kasser skruer, de har taget, så fakturaen er langt mere udspecificeret og troværdig end den gammeldags, hvor der bare står ”materialer” og ”timeløn” og så et samlet beløb,” siger Jesper Christensen.
Han fremhæver, at der ligger en mindst lige så stor gevinst i den service, du kan yde over for dine kunder med it-systemet.

”Når kunderne slipper deres bekymringer, oplever de nemlig også, hvordan det ikke kun er entreprisens konkrete pris, der er afgørende, men også, om de skal bruge tid og ressourcer på at følge op på dig som håndværker. Det er vigtigt, for hvis tilliden først bliver brudt, er den svær at genvinde”, forklarer Jesper Christensen.

Millionprojekt på timeløn
Et godt eksempel er en af CM Bygs kunder, der netop har afsluttet to byggeentrepriser i millionklassen – de to skønhedssaloner Nice Beauty i henholdsvis Kolding og Esbjerg. I begge tilfælde fik ejeren Tonny Bruun blot et prisoverslag fra CM Byg, og så fik entreprisen ellers lov at køre på timeløn, og CM Byg håndterede alt fra elektriker- og vvs-arbejde til materialer. Det er en tilgang, der nok kunne resultere i søvnløse nætter for mange.

”Som privatperson har jeg før haft masser af dårlige overraskelser i byggeprojekter, men skønhedssalonerne var begge helt uden overraskelser. Der var styr på det, og prisen har ramt rigtigt hver gang. Jeg har altid fået at vide i god tid, hvis der var ændringer, og hvis jeg selv havde ændringsforslag, vendte CM Byg tilbage med en cirkapris inden for to timer,” siger Tonny Bruun, der også driver webshoppen Nice Hair.

Styr på processerne
I det konkrete eksempel har CM Bygs it-processer også medvirket til, at de to projekter blev færdige til tiden, selvom tidsplanerne i begge tilfælde var presset til det yderste lige fra den første dag. Det betyder bl.a. noget for kundens kapitalbinding, markedsføring og indtjening at kunne regne med, at tingene bliver klar som lovet. Det er vigtigt for kundens forretning.

”For mig er det altså ikke kun et spørgsmål om kroner og øre. Det betyder rigtig meget at få svar med det samme på, om jeg skal bruge kræfter på det eller ej. Processen har været så betryggende, at jeg ikke har haft behov for at følge op. Det giver arbejdsro, og jeg har kunnet koncentrere mig om at drive min forretning imens,” siger Tonny Bruun.

Ro avler ro
Meget tyder på, at ro avler ro, for den tillid kan man kun opnå ved at have styr på processerne og være på forkant. Det handler slet ikke om, at håndværksmesteren skal indføre mere overvågning – det er tværtimod et spørgsmål om, at man nu kan samle informationerne et sted, så de nemt kan findes frem, når man skal bruge dem.

”Jeg kan jo netop give hurtigt svar på priskalkulation, fordi det hele ligger i EG Visual. Før havde vi noget i hovedet og noget i Excel-ark, men her går jeg bare ind på sagen og opdaterer antal, eller hvad det nu måtte være, og så beregner systemet selv et nyt tilbud ud fra de oplysninger, der allerede er indtastet. Så sender jeg et nyt tilbud, og så er vi videre. Der er ikke noget værre end at være på bagkant med en kunde, som så først får overraskelsen, når vi sender regningen,” siger Jesper Christensen fra CM Byg.

Artiklen er en del af temaet IT-værktøj.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078