23948sdkhjf

Øland vækster og får samtidig nyt ERP-system

Ventilation- og isolationsvirksomheden Øland har på rekordtid fået implementeret et ERP-system, der skal sikre fortsat vækst gennem fleksibilitet på logistik og større digitalisering
Scenen for byggeri har ændret sig markant de seneste år. Om det er VVS-artikler, gipsplader eller ventilationsrør, så kræver håndværkerne i dag, at varerne kan findes og bestilles let og med få klik fra telefonen, så de ligger klar på byggepladsen næste morgen.

For at imødekomme hele denne udvikling har Øland investeret massivt i et nyt ERP-system, M3, der netop understøtter den transformation, som branchen er i. Systemet gør Ølands logistik mere fleksibel og driftssikker samtidig med, at løsningen også er intelligent. Et intelligent lager, hvor de rigtige varer findes frem i et hurtigt tempo og med de rette tilvalgsprodukter, er alfa omega i dag for at være succesfuld leverandør til byggeriet.

(ERP er en forkortelse for Enterprise Ressource Planning og dækker over software som håndterer alle eller flere dele af virksomhedens funktioner – f.eks. økonomi, salg, køb, lager, red.)

”ERP-systemet er godt. Ingen tvivl om det, men for mig er det en hygiejne-faktor. Altså at varerne kan leveres let på byggepladsen morgenen efter bestilling. Og at vores system er driftssikkert, er ikke noget, der differentierer en virksomhed i dag. Kun hvis man ikke har det. Det jeg lægger vægt på, er, at implementeringen af et så stort et system ofte er dræbende for virksomhedens medarbejdere,” siger Carsten Madsen, adm. dir. i Øland A/S, og fortsætter:

Implementeringen af det nye ERP-system har blot taget 9 måneder,

”Jeg har i mine 22 år i Øland ikke oplevet medarbejdere arbejde så koncentreret og hårdt for både at komme igennem alt det, der hører til så stor en implementeringsproces og samtidig holde forretningen kørende. Jeg er så stolt over medarbejderne. I denne periode er kundetilfredsheden bare steget, vi vækster med 15 pct. i disse måneder og har samtidig en helt ny ERP-platform at agere på.”

Fra få til mange lokationer
Øland er en vækstvirksomhed og har sat rekordregnskab de sidste par år, men selskabet har også udvidet forretningen fra ventilation til teknisk isolering, ligesom man er gået fra tre til syv lokationer fordelt i hele landet. Det er blandt andet den bredde i markedet, der gør, at et nyt moderne ERP-system er helt nødvendigt.

”Vi ved alle sammen, at kundeservice er den vigtigste parameter for at lykkedes i forretningslivet, og vores implementering er jo i princippet bare et led for at yde en endnu bedre service til vores kunder. Derfor bliver jeg også nødt til at sige tak til alle vores kunder for den hjælp og støtte, de har givet os de sidste ni måneder. Jeg vil faktisk gå så langt som at sige, at det er kunderne, der på mange måder har ”udviklet” den løsning, vi står med i dag,” fastslår Carsten Madsen.

Artiklen er en del af temaet IT-værktøj.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064