23948sdkhjf

Mester skal beskytte navn og logo

Varemærket kan være uvurderligt for dig som mester eller leverandør
”Det er dit varemærke eller logo, der skaber genkendelse hos dine kunder.
Derfor kan varemærkebeskyttelse spare dig for både ærgrelser og økonomiske tab, og det er slet ikke så dyrt, som mange tror”.

Det forklarer advokatfuldmægtig Malene Buch Andersen, ADVODAN i Esbjerg.

Varemærker, du kan beskytte, rækker langt ud over logoer. Du kan beskytte disse typer mærker som varemærke;
• Ordmærker: Alt, hvad du kan skrive med almindelige tegn, for eksempel Hummel, LEGO eller AGF.
• Lydmærker: Kendingsmelodier og signaturlyde som for eksempel Hjem Is-klokkerne og Dolbys introduktionslyd.
• Figurmærker: Logoer som for eksempel Apples karakteristiske æble.
• Vareudstyrsmærker: Varemærker, hvor selve varens form, udstyr eller emballage udgør varens kendetegn. For eksempel Adidas’ tre striber.

Giver økonomisk sikkerhed
Advokatfuldmægtig Malene Buch Andersen har hjulpet flere erhvervsdrivende med at søge varemærkebeskyttelse og dermed beskytte virksomhedernes brands og omdømme.

”Med et varemærke kan du forhindre kopister i at bruge dit navn eller logo, men beskyttelse af dit varemærke kan også give dig en økonomisk sikkerhed. Uden varemærkebeskyttelse risikerer du at blive pålagt at trække eksempelvis et produkt tilbage, fordi du ubevist krænker andres rettigheder ved navnet eller logoet.
Varemærkebeskyttelse er derfor også en måde at sikre eventuelle investorer på”, siger Malene Buch Andersen.

”Hvis du søger om varemærkebeskyttelse i Danmark, skal du betale et engangsgebyr til Patent og Varemærkestyrelsen på 2.350 kroner (2016 satser).

Det tager det normalt 8 - 12 uger at behandle en ansøgning, men når du får dit varemærke, gælder det med tilbagevirkende kraft fra ansøgningsdatoen, så allerede når ansøgningen er afleveret, er dit navn og logo bedre beskyttet”, siger advokatfuldmægtig Malene Buch Andersen.

En varemærkebeskyttelse gælder 10 år, hvorefter den skal fornyes.

Sådan får du en varemærkebeskyttelse

Varemærkebeskyttelsen består af tre trin. Advokatfuldmægtig Malene Buch Andersen forklarer dem kort her:

1. Er varemærket allerede anvendt?
Først og fremmest skal du undersøge, om dit varemærke allerede er anvendt. Det kan du finde ud af ved at søge i offentlige databaser både for så vidt angår Danmark og udlandet

2. Hvor skal varemærket registreres?
Ansøgningsprocessen afhænger af, hvorvidt varemærket alene skal registreres i Danmark eller i udlandet.
Hvis varemærket alene skal registreres i Danmark, skal du indlevere en ansøgning til Patent- og varemærkestyrelsen. Ansøgningen skal blandt andet indeholde en beskrivelse af dit varemærke og en liste, der forklarer, inden for hvilke kategorier dit varemærke skal beskyttes, for eksempel tøj, maling eller transportvirksomhed. Hvis dit varemærke derimod skal registreres i udlandet, er ansøgningsprocessen anderledes og mere kompleks

3. Hvem skel eje varemærket?
Et varemærke kan ejes af både privatpersoner og virksomheder. Det er en god ide at overveje, hvem der skal stå som ejer af mærket. Det kan blive relevant, for eksempel hvis din virksomhed bliver solgt eller går konkurs.

Artiklen er en del af temaet MesterTips.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.924