23948sdkhjf

Små virksomheder tager stort samfundsansvar

Et stigende antal små og mellemstore virksomheder arbejder målrettet med CSR, selvom de ikke behøver. Det er en ressourcekrævende øvelse men giver også fordele for virksomheden.
I 1990’erne kom virksomheders sociale ansvar for alvor på dagsordenen, og siden har både det danske og internationale erhvervsliv i stigende grad arbejdet med Corporate Social Responsibility, CSR.

I modsætning til de største danske virksomheder, der er forpligtede til at redegøre for, hvordan de arbejder – eller ikke arbejder – med samfundsansvar, stilles der ingen krav på området til små og mellemstore virksomheder.

På trods af det viser en undersøgelse fra Erhvervsstyrelsen undersøgelse nu, at danske SMV’er generelt har kendskab til og arbejder struktureret med CSR. Samtidig oplever Esben Rahbek Pedersen, professor ved Centre for Corporate Social Responsibility på CBS, at SMV’er arbejder mere med CSR end tidligere.

– I øjeblikket er der en tendens til, at også små og mellemstore virksomheder er bevidste om deres samfundsansvar og vælger at arbejde med CSR, selvom lovgivningen ikke kræver det. For nogle skyldes det simpelthen, at ledelsen synes, det er det rigtige at gøre, og fordi det har en god brandingværdi. Men i kraft af der stilles flere krav til de store virksomheder, kommer der automatisk krav til de mindre som underleverandører. Nogle SMV’er bliver derfor presset af deres samarbejdspartnere til at arbejde med de her ting, siger Esben Rahbek Pedersen.

Får konkurrencemæssig gevinst
Én af de virksomheder, der sætter en ære i at lave et CSR-regnskab, selvom det ikke er påkrævet, er 3R Kontor i Aarhus, der køber, istandsætter og gensælger brugte kontormøbler. 40 procent af medarbejderne er socialt udsatte, som virksomheden forsøger at hjælpe ind på arbejdsmarkedet.

– Vi har et koncept, hvor vores CSR-strategi fra dag ét har været en inkorporeret hjørnesten i vores forretningsmodel. Jeg er sikker på, at forbrugernes krav til virksomheders ageren i verden bliver endnu større i fremtiden, og den udvikling vil vi gerne vil være bannerførere for. Når vi kan gøre noget godt for samfundet, og der samtidig er en konkurrencemæssig gevinst ved at påtage os vores ansvar, så vinder alle, siger Steffen Høgh, der er direktør i 3R Kontor.

Ansvar giver goodwill
Erhvervsstyrelsens rapport konkluderer, at 72 procent af SMV’erne begrunder deres CSR-indsats med en moralsk forpligtelse, mens kun 23 procent arbejder med CSR, fordi det betaler sig økonomisk. 3R Kontor har i løbet af 2015 foræret møbler til mere end 200 skoler, foreninger og organisationer, og direktøren lægger ikke skjul på intentionerne.

– Selvfølgelig giver det en god følelse, når vi tager ansvar for den verden, vi lever i, men det handler også om kroner og øre. Når vi for eksempel donerer borde og stole til et godt formål, så får vi jo vores investering mange gange tilbage i form af markedsføring, positiv omtale og goodwill, mener Steffen Høgh.

Undersøgelsen fra Erhvervsstyrelsen hedder: Muligheder og barrierer for samfundsansvar i små og mellemstore virksomheder.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125