23948sdkhjf

Renault med på pick-up bølgen

Europa må vente i op til to på ny Renault Alaskan
Pick-up markedet er et af de største varebilsmarkeder i verden med op mod 2,3 mio. producerede biler – eller knap 40 pct. af alle varebiler, men i Europa tæller det ikke særlig meget, for her sælges kun knap 10 procent af denne biltype.

Nyeste medlem af familien er Renault Alankan, som er søstermodel til Nissan Navara, der vandt titlen Pick-up of the Year 2016.
Alaskan blev holdt over dåben i det land, der først får den på markedet – nemlig Colombia i Sydamerika. Bilen skal i første omgang bygges på Nissan-fabrikken i Mexico, hvor man bygger Navara.
Renault begyndte pick-up eventyret med at udvikle en halv tons pick-up udgave af Dacia Duster, som hedder Renault udenfor Europa. Den bygges i Brasilien og blev lanceret i november i fjor som Renault Oroch og er et stort hit i hele Sydamerika. Succesen bliver nu fulgt op med Alaskan, som senere også skal bygges på en fabrik i Argentina og om 12-24 måneder så også i Spanien.

Teknisk er Alaskan og Navara helt identiske bl.a. med Renault-Nissan alliancens 2,3 liter dobbelt-turbo dieselmotor på160-190 hk. Men Alaskan har sit eget front-design, ændrede baglygter og let ændret kabine.
Inden alliance-samarbejdet med Nissan blev en realitet, byggede Renault ikke en eneste pick-up, så man har lært meget af japanerne, også når det gælder 4x4-teknik. Bilen bliver den første globale pick-up i verden ifølge Renault.

De tre produktionssteder skal sikre Renault førstepladsen i salget af 1-tons pick-up biler den nye Alaskan over de nærmeste år.
Renault forventer at halvdelen af alle Alaskan bliver ”arbejdsheste”, mens den anden halvdel bliver biler til privat fritids-brug – kaldet CDV (Car Drive Van).
Med danske 105/150 pct. bilafgifter og fra-priser omkring en halv million kroner på hvide nummerplader vil bilen stort set kun blive solgt til erhvervslivet.

Et par år senere vil den næste pick-up – bygget på Navara – være klar. Det er Mercedes-Benz, der følger op. Og ifølge Renaults varebilschef Ashwani Gupta har Mercedes så nogle ønsker om at brande deres pick-up anderledes, men alt kan normalt lade sig gøre for samarbejdspartnere, bare de betaler.

Artiklen er en del af temaet Varebiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.781