23948sdkhjf

Asfaltsamarbejde er slemt sporkørt

Asfaltproducenterne og de offentlige udbydere må rykke tættere sammen
"Asfaltproducenterne er i hård indbyrdes priskonkurrence på et rygende varmt marked, hvor det offentlige er den helt store opdragsgiver.
Den hårde konkurrence gør det svært for asfaltproducenterne at opnå rimelige overskudsgrader, og den situation forværres betydeligt af, at bevillingerne til asfaltopgaver er politisk bestemt. Den cocktail er giftig for asfaltproducenterne."
Det konstaterer chefredaktør Klaus Tøttrup på lederplads i Licitationen-Byggeriets Dagblad.

"Nu kan man mene, at asfaltproducenterne - som alle andre virksomheder - må tilpasse sig de til enhver tid gældende markedsvilkår, herunder benhård priskonkurrence. I et marked med fri konkurrence må virksomhederne forsøge at skille sig ud og skabe merværdi for kunden ud over - eller i stedet for - en lav pris.

"Derfor må asfaltproducenterne i gang med både metode- og produktudvikling for at opnå konkurrencefordele", hedder det på lederplads i Licitationen-Byggeriets Dagblad..

"Problemet er blot, at de offentlige instanser ikke er særligt gode til at langtidsplanlægge, så der kan opnås eksempelvis stordriftsfordele. Heller ikke når det gælder produktudvikling er der meget at hente for asfaltproducenterne. De store, offentlige udbydere er slet ikke gearet til at arbejde med nye løsninger. Det tillader hverken økonomien eller visionerne.

Det er rigtig ærgerligt. For danskerne kunne få meget mere og bedre asfalt, hvis de offentlige udbydere arbejdede tættere sammen med asfaltproducenterne" fremhæver chefredaktør Klaus Tøttrup.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078