23948sdkhjf

Tivoli-gartnere på batteri-eventyr

Tivolis gartnere siger farvel til benzindrevne haveredskaber og goddag til batteri-maskiner som kan overvåges fra skyen
En af landets mest eventyrlige materielgårde ligger i Tivoli i København. Her er chefgartner Tom Knudsen i fuld gang med at udskifte benzindrevne maskiner og eldrevne lednings-maskiner med batteri-maskiner.
DF-Brød.9: ”Når vi taler om græstrimmere, løvsugere, hækkeklippere og små motorsave, så er batteri-maskinerne i dag fuldt på højde med benzindrevne”, fremhæver chefgartneren, som indrømmer, at han i første omgang ikke havde den store fidus til batteri-maskiner. Men det har ændret sig i takt med de batteriteknologiske kvantespring.

”Normalt møder gartnerne ind klokken seks om morgenen og de skal i princippet klare dagens opgaver frem til klokken 11.00, hvor haven åbner for publikum. Det kan jo ikke nytte, at gæsterne generes af larmende havemaskiner og osen og lugten fra benzindrevne redskaber. Men nu, da vi har udskiftet en del af maskinerne med batterimaskiner, kan vi diskret løse opgaver også efter klokken 11.00”, forklarer Tom Jensen.

Effektiv maskindrift
Tivolis chefgartner har valgt Husqvarna som samarbejdspartner og det samarbejde omfatter langt mere end blot levering af nye maskiner.
Chefgartneren og hans folk er nemlig ”forsøgskaniner” for en række helt nye tiltag, som gør det muligt at effektivisere driften og vedligeholdelsen af batterimaskinerne. Og som alt andet innovativt i denne verden i disse år, så handler det om digitalisering.

”Vi har udviklet en teknologi som samler alle informationer om de batteridrevne maskiner i et cloudbaseret online styringsværktøj. Ved hjælp af en sensor, en basestation og en app kan maskinejerne eller brugerne samle data om maskinerne.

Det betyder, at man kan skabe sig et overblik over maskinernes brug og slitage. Man kan blandt andet se, hvor meget maskinerne bliver brugt – og hvem der bruger dem – og man får i god tid besked om, hvornår maskinerne skal til service. Man kan også hente gode råd og vejledninger om korrekt anvendelse af de forskellige maskine, ligesom man for eksempel kan overvåge de enkelte maskiners vibrationsniveau og dermed reducere risikoen for overbelastningsskader”, forklarer produktspecialist Jacob Konnerup fra Husqvarna.

Teknologien har fået navnet Fleet Services og målet er, at maskinejerne kan reducere driftsomkostningerne ved at agere på det overblik, som systemet skaber.

Tivolis chefgartner, Tom Knudsen og hans medarbejdere har ikke haft Fleet Services så længe, men allerede nu kan Tom Knudsen se flere fordele, som kan være med til at effektivisere driften af maskinerne.
DF-Brød.9: ”Tidligere sendte vi de fleste maskiner til service en gang om året uden egentlig at vide, hvor længe de havde kørt og om der var behov for, at alle maskiner skulle til service. Det kommer til at ændre sig nu, hvor vi kan følge hver enkelt maskine i detaljer”, fortæller han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234