23948sdkhjf

Stilfuld VW Caddy sparer på dråberne

Ny Euro 6 udgave af VW Caddy er mere økonomisk. Og en helt ny undervogn og affjedring giver bedre køreegenskaber
Lidt mere stilfuld front i stil med nyeste personbiler fra VW – med LED kørelys - men ellers vil de færreste spekulere over, at der her er tale om en ny Caddy varebil. Men bilen er faktisk 60 pct. fornyet med en ny VW MQB-platform og en anden opsætning af undervognen som giver bedre køreegenskaber og forbedret komfort.

For erhvervslivet er det vigtigste måske mere, at økonomien er blevet op mod 15 pct. forbedret med de nye og lovbefalede Euro 6 motorer. Tidligere anvendte fabrikken bl.a.1,6 liters diesel-motorer til Caddy Euro 5 – nu er det 2-liter motorer.
Dieselmotoren er med SCR teknik (Selective Catalytic Reduction) og brug af AdBlue. Ved høje omdrejninger er motoren dog ikke helt støjsvag. Men det er bedre end tidligere.

Lidt kantet gear
I bykørsel må man ned i tredje gear for at holde bilen under 50 km/t. I fjerde gear trækker den fra 60 km/t eller 1.400 omdrejninger – i femte gear 75 km/t ved samme omdrejningstal.
Problemerne kan løses ved at vælge bilen med et DSG automatgear. Så slipper man også for at skifte gear selv. For selv om gearskiftet er præcist, så er det lidt kantet at arbejde med. Men bilen er nu ganske hurtig og smidig.

Udstyret i den testede Trendline udgave er righoldigt– og tæller bl.a. handskerumslås, højdejusterbart sæde, kombi-instrument med angivelse af udendørs-temperatur, rat med flad bund, sædevarme og beklædning af varerum. Bilen havde særskilt træbund til 1.400 kr. plus moms.
Spejlene er eldrevne – men de er ret små.

Varerummet er således næsten uændret – men kabinen er ny - med flere aflæggepladser.
Sidestøtten i førersædet kunne være bedre.

Undervogn og affjedring er ændret, så lasten afgør effekten af affjedringen. Fortil er der uafhængig affjedring og bagtil en stiv bagaksel med bladfjedre med last-følsomme støddæmpere, der automatisk indstiller sig alt efter, hvor meget fjedrene er presset sammen. Dertíl kommer så krængningsstabilisatorer for og bag.

Caddy kan fås med mange sikkerhedssystemer, men kun ”Post Colllision Braking”, som virker efter en kollision, er standardudstyr. Desværre – for bilen fås bl.a. med forskellige nødbremsesystemer. Sikkerhedssystemerne fås som pakkeløsninger. Standard er dog esc – elektronisk stabilitetssystem og fartbegrænser.

VW Caddy BMT 102 HK
• Motor: 4 cyl. Turbodiesel.
• Slagvolumen: 1.968 ccm.
• Ydelse: 102 hk v. 2.900-4.000 omdr.
• Moment: 250 Nm v. 1.300-2.800 omdr.
• Miljø: Euro 6 (SCR behandling med AdBlue).
• System: BlueMotion Technologi m. start/stop.
• Økonomi: 22,2 km/l.
• CO2 udledning: 117 g/km.
• Grøn ejerafgift: 1.850 kr.
• Acc. 0-100 km/t: 12 sek.
• Topfart: 172 km/t.
• Gear: 5.
• Dæk: Continental. 195/65 R 15.
• Trækkraft: Fra 1.400 omdr (60 km/t i 4.- og 75 km/t i 5.)
• Totalvægt/nyttelast: 2.141/667 kg.
• Varerum: 3,2 kubikmeter.
• Varerumsmål: 1.779 x 1.556 x 1.244 mm.
• Mellem hjulkasser: 1.170 mm.
• Læssehøjde: 547 mm.
• Mål sidedør: 701 x 1.097 mm.
• Mål bagdøre: 1.183 1.134 mm.
• Vendediameter: 11,1 m.
• Garanti fabrik: 2 år. Rust: 12 år.
• Trailervægt m. bremser: 1.500 kg.
• Fastgørelseskroge i varerum: 6.
• Pris: 168.099 kr. plus moms.

Artiklen er en del af temaet Varebiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125