23948sdkhjf

Lad kunderne finder dig med ny app, mester

Ny app kan gøre dig og dine svende mere effektive ved at udnytte spildtid og sætter strøm til dit netværk. Og så kan kunderne se, hvornår du er ledig i deres område
Som mester eller svend har du sikkert oplevet at stå ude på en opgave, som du kun kan komme videre med, hvis du får en hånd – eller som du bliver slemt forsinket med, hvis du ikke kan få en kollega til at hjælpe dig.
Den situation er der nu råd for og som man vel kan forvente i en tid, hvor de mobile platforme som smartphones og tablets vinde frem i byggeriet, så kommer hjælpen i form af en app.
ClickFixapp hedder app’en, som egentlig bygger på samme princip som taxa-tjenesten UBER (uden sammenligning i øvrigt) – altså at man åbne app’en og straks kan se, hvor der er er en ledig mester-kollega som har tid til at hjælpe dig her og nu.

App’en er også for hr. og fru Jensen, som gerne vil have løst en opgave her og nu og som med app’en kan kontakte den håndværker der er nærmest. App’en kan også bruges til at kontakte en håndværker i nærheden som kan stikke næsen forbi og kigge på en opgave og give en tilbud.

Udviklet af håndværkere
- Vi kom på ideen fordi vi selv har stået i situationer, hvor vi er færdige med en opgave og måske har et par time tilbage af arbejdsdagen. I stedet for at køre hjem kan man nu melde sig ledig på app’en, så kolleger eller kunder kan se, at man er klar i et givent geografisk område og hurtigt kan være fremme, forklarer de to aut. vvs-installatører, Carsten Olsen, Sydhavns VVS i København og Michael Pedersen, fa. Michael Pedersen VVS i Greve.

De to mestre har begge været selvstændige i 16-17 år og arbejder ofte sammen om opgaver. Derfor kender de værdien af, at man hurtigt kan træde til og hjælpe hinanden.
- For enhver håndværksmester uanset fag gælder det jo om at kunne fakturere nogle timer. Derfor er app’en også en mulighed for at få udnyttet arbejdsdagen mere effektivt. Mester kan jo f.eks. også bede sine svende om at melde sig ledige via app’en og så styre dem hen, hvor der er opgaver, så de udnytter tiden mest effektivt, fremhæver de to vvs-mestre.

Meget let at bruge
App’en er meget let at bruge både for mestre og kunder, som f.eks. kan oploade billeder eller video af den opgave der skal løses, så mester hurtigt kan vurdere om han skal forbi grossisten eller byggecentret og have reservedele eller andet med for at kunne løse opgaven.

- Appen er også lidt af et opgør med de forholdsvis dyre tilbudstjenester for mestre, hvor de bindes op på et dyrt abonnement for at få lov til at byde på nogle opgaver. App-løsningen koster umiddelbart ikke noget. Hvis mester har meldt sig ledig på app’en og kan se, at der er en opgave i det område han kører i, så koster det 39,- kr. for ham at se telefonnummeret og komme i kontakt med kunden. Vi kan selvfølgelig ikke garantere, at han og kunden bliver enige om at få løst opgaven, men i forhold til bare at køre hjem og slutte arbejdsdagen, så er det en beskeden udskrivning. Reglerne for anvendelse af app’en er, at mester skal have kontaktet kunden inden for en kort tidsperiode. Ellers er der andre der vil kunne byde ind på opgaven, oplyser Carsten Olsen og Michael Pedersen.

Tillid og tilfredshed
På spørgsmålet om, hvordan ClickFix sikrer, at det kun er reelle og ærlige håndværksfirmaer, der vil benytte app’en svarer de to vvs-mestre, at alle der tilmelder sig skal have et CVR-nummer og at de bliver tjekket og grovsorteret forhold til bl.a. kundetilfredshed, før de får lov at indgå i håndværkedelen på appen.

- Vi er meget opmærksomme på problematikken. Det handler jo i bund og grund om tillid og tilfredse kunder. App’en er populært sagt en intelligent telefonbog eller Google-søgning, som gør det muligt for kunderne at ”have en håndværker i lommen”. App’en er udelukkende formidlingsplatform og derfor har ClickFix heller ikke noget at gøre med udførelsen eller prisen på de konkret opgave, ligesom faktureringen for opgaven foregår direkte mellem kunden og håndværksfirmaet, understreger de to vvs- mestre.

Sådan virker ClickFixapp
• App’en fungerer via den indbyggede GPS-funktion i din smartphone
• Du kan melde dig online/offline (ledig/optaget)
• Når du er online er du synlig for kunder/andre mestre med ikon på vejkort i app’en
• App’en kan bruges af mestre inden for alle fag
• Kunden kan beskrive, tager foto og video af opgaven
• Det koster 39,- kr. at klikke sig ind på en opgave
• Fakturering foregår direkte mellem kunde og håndværksmester
Læs mere om Clickfixapp'en her , hvor du også kan tilmelde dig


App-udviklere matcher idé med behov
De er to unge, initiativrige ”nørder”, der står bag udviklingen af ClickFix-appen.
Mathias Mønsted, 21 år, og Frederik Drews, 20 år, har både overblik og teknisk indsigt til at udvikle meget brugervenlige og funktionelle apps.
- Vi har stor respekt for den viden, som vores kunder bringer med, når vi starter et samarbejde om at skabe en ny app. I forhold til udviklingen af ClickFix-appen sammen med vvs-mestrene Carsten og Michael, så er det jo afgørende, at vi kan matche ideen med behovet for sådan en app. Derfor laver vi aldrig en app udelukkende ud fra en idé, men kun når vi sammen med kunden har fået afdækket, at der faktisk er et behov for en app der kan gøre sådan og sådan, siger de to unge app-udviklere, som udgør selskabet AppKoncept i Måløv.

AppKoncept står bl.a. bag den prisvindende app ToGoodToGo som tager kampen op mod madspild og som er downloadet mere end 200.000 gange.
For vvs-mestrene Carsten Olsen og Michael Pedersen har det været en fantastisk rejse at arbejde sammen med de to unge app-udviklere:
- De er meget skarpe og dygtige til at sætte sig ind i problematikken og spørge ind til, hvordan man nu lige tænker som håndværksmester. Det betyder, at ClickFix-app’en er i øjenhøjde med de håndværksmestre og kunder som kan få nytte af at bruge den, siger Carsten Olsen.

Artiklen er en del af temaet MesterTips.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109