Her er de nye spilleregler for vejgodstransporten

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Den 31. maj fremlægger EU-Kommissionen en række initiativer inden for vejgodstransporten. Ifølge DI Transports oplysninger vil forslagene blandt andet indeholde følgende ændringer for vejgodstransporten:  

Mere enkle cabotageregler
Det er forventningen, at Kommissionen vil foreslå en forenkling af cabotagereglerne, der i dag giver en dansk lastbil lov til at køre tre cabotageture indenfor syv dage i for eksempel Sverige efter, at varerne på det international, grænseoverskridende tur er blevet afleveret.  

For at lette de administrative byrder på transportbranchen og for undgå nationale særregler om, hvad en cabotagetur er, vil EU-Kommissionen gøre reglerne mere enkle. Forventningen er, at man fjerner begrænsningen på antallet af cabotageture, så det fremover kun bliver en begrænsning på f.eks. 5 eller 7 dage efter aflæsning af varer på den internationale tur.  

Nye regler for udstationering og mindsteløn
En række lande har regler om lovpligtigt mindsteløn og EU-Kommissionen har rejst sager om brud på EU-reglerne mod bl.a. Tyskland, Frankrig og Østrig, fordi reglerne gælder al international kørsel i den nævnte lande.  

For at forenkle reglerne, så de passer til de mobile medarbejdere i transportbranchen, vil EU-Kommissionen præcisere reglerne for udstationering inden for vejgodstransport. Forslaget forventes at præcisere, at kun kørsel udover 7-9 dage i en anden EU-medlemsland over en 28 dages periode, vil betyde, at man er omfattet af udstationeringsreglerne og den lovpligtige mindsteløn i det pågældende land.  

Reglerne vil blive kontrolleret med tachografen i lastbilen. Dermed undgår man de nuværende krav i visse medlemslande om at medbringe lønsedler, ansættelseskontrakter og registrering.  

Mere fleksibilitet i ugehvil
Kommissionen vil også at give mere fleksibilitet til afholdelse af det ugentlige hvil. De nye regler vil fortsat stille krav om 45 timers ugentlig hvil, men fremover skal det udregnes som et gennemsnit over de sidste 28 dage. Det vil sige, at der kan afholdes flere reducerede ugentlig hvil på mindst 24 timer og op til 45 timer i træk inden det regulære ugentlige hvil. Det vil desuden blive præciseret, at det regulære ugentlig hvil ikke må afholdes i førerhuset, men skal afholdes på et egnet sted eller hvor chaufføren ønsker det.  

Nye krav om godskørselstilladelser
Der har været meget fokus på påståede ”postkasseselskaber”, dvs. virksomheder som ikke reelt er etableret i en medlemsstat. Det vil fortsat være de enkelte lande, der skal kontrollere om en vognmand er reelt etableret i medlemslandet. Kommissionen ønsker at forbedre samarbejdet mellem landene og stille krav om øget kontrol. Uden at fjerne den fri etablering, vil man præcisere de krav, der skal være til opbevaring af dokumenter, ansatte, skat mv. i hjemlandet.  

Endvidere er det forventningen, at EU-Kommissionen vil foreslå en light-model for godskørselstilladelser til varebiler, der vil indeholde krav om en tilpasset vognmandseksamen for varebiler og krav om økonomisk sikkerhed, som er mindre end for godskørsel med lastbiler. Men varebiler forventes ikke at blive omfattet af reglerne om køre- og hviletid eller chaufføruddannelse.    

DI Transport ser frem til at drøfte de nye spilleregler.    
- For transportbranchen er det helt afgørende, at vi får nogle velfungerende fælles europæiske regler, der fungerer, så vi undgår de nationale benspænd, som har præget diskussionerne om mindsteløn og cabotage, siger DI Transports branchedirektør Michael Svane.  

- Vi ser frem til at drøfte den kommende vejpakke. For os er det vigtigt, at den danske transportbranche kan fortsætte sin vækst både i Danmark og Europa. Der kræver, at vi undgår for mange administrative byrder og får regler, der både er nemme at forstå og nemme at kontrollere, siger Michael Svane.



Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Ukrudtsbrændere sætter fut til det hele

Særligt nordjyderne bruger omstridt håndværkerfradrag

Loxam køber Cramos materieludlejning

Betragtelige investeringer har ikke givet det forventede afkast

Konkurrencebegrænsende standard skal væk øjeblikkeligt

Ankenævn pålægger tagpapbranchen at ophæve anvisning mens klage over Konkurrencerådets afgørelse behandles.

Håndværksmestre tvinges tilbage fra ferien

Må hjem bag skrivebordet, hvis de skal nå at få del i offentlige opgaver.

Antallet af øst-lastbiler i Danmark slår alle rekorder

Næsten 6.000 lastbiler ruller dagligt over de danske grænser. Et stigende antal har østeuropæiske nummerplader.

Online Avis Arkiv

Håndværkerfradraget mister pusten

Dansk Byggeri: Få nu styr på det håndværkerfradrag!

Danskerne fortjener et bredt fradrag, der både kan bruges til energirenovering og andre håndværks- og hjemmeserviceopgaver, mener Dansk Byggeri

MesterTips: Se her hvad du skal betale i arbejdsskadeafgift, mester

Mester skal have 500 kr. ekstra op af lommen pr. fuldtidsansat. Antallet af ulykker stiger nemlig i byggeriet

Iværksættere vil sælge 1.000 typehuse om året

Ny ejer vil styrke Silvans gør-det-selv-fokus

Med salget af Silvan til den tyske kapitalfond Aurelius Group vil fokus igen blive rettet mod gør-det-selv-forretningen.

Metro-arbejdere får syv millioner kroner efter lønfusk

Cembrit får ny salgschef fra Frøslev Træ

Brdr. Dahl og Optimera oppe igen efter cyberangreb

Flere byggefirmaer betaler ikke til tiden

Ifølge kreditforsikringsselskaber tager byggefirmaer for mange ordre ind og har derfor svært ved at betale til tiden.

Tysk kapitalfond køber byggekæden Silvan

For fem måneder siden annoncerede Silvans ejere, at man vil sælge kæden. Det er nu sket.

Fynsk liftproducent solgt til kapitalfond

Nordjyske vognmandsfirmaer slår sig sammen

Ugens konkurser - uge 27

Ugens nye virksomheder - uge 27

Apple bygger nyt datacenter i Danmark til milliarder

Nyt datacenter skal ligge i Aabenraa og vil koste i omegnen af seks milliarder kroner og være færdigt i 2019.

Materialeproducenterne stormer frem

Det er især hjemmemarkedet, der trækker fremgangen, viser en analyse fra DI Byg. På nærmarkederne har producenterne tabt markedsandele

MesterTips: HUSK: Bygningsreglement 2015 ændret

Læs om de væsentligste ændringer her

Sommerferie på Mester Tidende

Mester Tidendes redaktion er bemandet hele sommeren, men vi skruer lidt ned for antallet af nyhedsbreve i uge 28-29-30.

Varebiler: Bilinvesteringer i overhalingsbanen

Petersen Tegl tjener mere end nogensinde

61 byggekonkurser i juni

MESTER HAK&HUG: Politisk nøl koster mester penge

Effektbelysning med kipfunktion

1

Debat: Derfor kan vi ikke undvære TOR

Værktøjstest: Når sømpistolen får eksklusiv attitude

Patrulje tjekker unge feriejobberes vilkår

Facadefirma redder arbejdspladser: Køber konkursbo efter konkurrent

Specialfremstillet glas til Trafiktårnet

Mindre sort arbejde i den grønne branche

Byggros skal sælge for svensk betongigant

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fokuser på de opgaver du er bedst til, mester!

Hvad er fordelene ved flexleasing?

Højere krav til tilgængelighed i offentligt byggeri

Anton er udlært elektriker hos EL:CON i Roskilde

Samme korte leveringstid hele sommeren

Dansk Halbyggeri og Team Rynkeby indtager Paris

Gunnebo ovalringe med den perfekte pasform til DIN 15401 og 15402-krankroge

Vejesystem HelperX

Miljølager til tromler og IBCer

En effektiv kreditpolitik kan sætte din virksomhed i førersædet

Mange hundrede strømmer til ny, intelligent platform

Her er så stille!

PR tredobler salget

Endnu en Erikkila vægsvingkran fra Fyns Kran Udstyr er leveret til en kunde

Volvo Entreprenørmaskiner Taulov

Volvo Entreprenørmaskiner Taulov

Ny halmkedel giver stor brændselsbesparelse!

Vejesystem Millennium5

Overblik - styring - kontrol

Forandring i branchen for byggematerialer giver nye muligheder og udfordringer

Kran og Hejs med fart på

Nye møbelgreb fra Häfele

Der findes danske systuer endnu

Loadtronic 3- Meldgaard vejesystem

Opbevaring af farlige medier i arbejdslokaler

Send til en kollega

0.236