23948sdkhjf

Ledelse: Sådan sikrer du at dine ansatte bevarer det gode feriehumør

Mange medarbejdere bliver stressede af de arbejdsopgaver, der venter, når de møder på arbejde efter sommerferien. Med disse råd sikrer du dem en god start på jobbet.
Det kan være svært at bevare den gode feriestemning, når sommerferien lakker mod enden, og tanken om en fyldt mailboks og de mange opgaver, der venter på arbejdet, begynder at stresse dine medarbejdere.

For nogle kan det være svært at komme i gang efter sommerferien, og ofte er det, fordi de starter for hårdt op. Det mener arbejdsmiljøkonsulent i HK/Privat June Halvorsen.

Hun peger på, at medarbejderne bør starte stille og roligt op igen, hvis de skal have den bedste start på jobbet efter ferien og vil bevare lidt af den gode ferieoptimisme.

Den blide opstart efter ferien er også noget direktør i Matzau Erhvervspsykologer Majken Matzau mener, at vi bør tage alvorligt.

- Går man fra 0 til 100, så får nervesystemet et chok og kører i stressgear igen. Og så har du i princippet ødelagt al den restitution, de ansatte har fået i løbet af sommerferien, siger hun.

Ønsker du at dine medarbejdere skal have en mindre stressfyldt start på arbejdet efter sommerferien, får du her eksperternes fem bedste råd.

1) Start langsomt op igen efter ferien
Kroppen og hovedet skal vænne sig til at komme på arbejde igen. Start gerne midt i ugen, så de ansatte begynder med en kort uge.

Begynder du på arbejde en mandag, så gør det til en kort arbejdsdag. de ansatte kan eventuelt møde ind efter frokost. De første to dage bør ikke være for voldsomme, råder eksperterne.

2) Undgå overarbejde
Det kan være fristende at holde nogle lange arbejdsdage for at indhente de mange opgaver. Men det er vigtigt for kroppen, at medarbejdene undgår overarbejde den første uge efter ferien.

Når kroppen igen er kommet op i omdrejninger, kan du uden problemer blive en time eller to længere på arbejdet, hvis det er nødvendigt.

3) Skab et overblik
Sørg for at de ansatte kan bruge den første dag på at skabe overblik over de kommende arbejdsopgaver og få tjekket mailindbakken igennem.

4) Prioritér arbejdsopgaverne
Når medarbejderne kommer tilbage fra ferie, vil de automatisk være bagud med en masse arbejdsopgaver. Lad dem prioritere, hvilke opgaver de skal have styr på med det samme, og være afklaret med, at nogle opgaver må vente.

Arbejd eventuelt med en A- og B-bunke, hvor A er det, der haster, mens B er det, du kan vente med. Og forklar dem at hvis de er i tvivl om prioriteringen, så skal de blot spørge deres chef.

5) Reflektér over arbejdet
I løbet af ferien har de ansatte måske gjort sig nogle tanker om arbejdet, rutinerne og opgaverne.

Starten efter ferien er en god anledning for medarbejdere til at ændre på arbejdsrutiner, forbedringer i afdelingen eller arbejdsmiljøet, hvis der er noget, de er utilfreds med.

Tal med medarbejderne, om de tanker du har gjort dig.

/ritzau/FOKUS
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079