23948sdkhjf

Håndværkerbiler kan fritages for kommende vejafgifter

Efter med end fire års tovtrækkeri er det nye direktiv om eurovignetten og vejafgifter vedtaget

Nu kan Danmark indføre den planlagte kilometerafgift for lastbiler over 12 ton i 2025 uden at komme i karambolage med EU-lovgivningen. EU-parlamentet vedtog i sidste uge det nye direktiv om vejafgifter, der bringer EU-juraen på plads.

Direktivet gælder ikke kun tunge køretøjer, men giver også medlemslandene mulighed for at afglftsbelægge busser, person- og varebiler ud fra princippet om, at forureneren eller brugeren skal betale.

Ifølge direktivet kan håndværkerbiler undtages fra vejafgift. Det skyldes dels et ønske om at holde priser på reparationer og byggerier nede, dels at mange håndværksmestre bor uden for storbyerne.

Medlemslandene har to år til at indarbejde direktivet i de nationale lovgivning.

Det danske krav om en lang overgangsperiode må siges at være opfyldt. Udfasningen af den nuværende tidsbaseret afgift som den danske vejbenyttelsesafgift skal ske senest otte år efter ikrafttrædelsen. 

Direktivet gælder de europæiske hovedfærdselsårer (TEN-T-vejnettet). Hvis et land indfører vejafgift på andre veje end TEN-T-nettet, skal de samme regler følges.

Vognmændene: Varebiler bør omfattes
Regeringens aftale med de tre støttepartier om en km-afgift i 2025 gælger kun for lastbiler over 12 ton, men vognmandsbranchen mener, at varebilerne bør omfattes.

- Regeringen bør læne sig op ad EU-direktivet, så det ikke kun er lastbiler , der skal betale km-afgift, udtaler Lasse Kristoffersen, ITD.

Også vognmandsbranchens anden organisation, DTL, ser frem til gennemførelsen af direktivet, fordi det betyder ens rammer for vejafgifter i hele EU. Ellers er DTL mest opåsat på at holde øje med dobbelt- eller tripleafgifter, for der findes efterhånden mange forskellige vej-, CO2- og energiafgifter.

Kun betaler CO2-afgift én gang
Der er en klausul i direktivet om, at CO2-udledning kun skal beskattes en gang. Det løfte er centralt i det kompromis, som ministerrådet , EU-parlamentet og EU-kommissionen har indgået for at få direktivet i hus.

EU-kommissær Helena Dalli gentog det i sin tale ved vedtagelsen af det EU-direktivet, at der ingen risiko er for dobbeltbeskatning i forbindelse med den CO2-baserede vejafgift; men hun understregede, at vejafgiften kun er en afgift for brug af infrastruktur. Den indregner ikke miljøudgiften ved CO2-forurening.

Derfor skal der indarbejdes et særskilt CO2-kvotesystem for transport- og bygningssektoren, hvor tilsynsklausuler skal hindre, at der sker dobbeltbeskatning eller overlapning.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094