Choose language Home > Article displaySkip Navigation Links Thursday 24 April 2014
Advertising / Contact  

Lavere brændstof og renere udstødning
23 March 2010 kl. 5:00 / MILJO / Af tsp
Print Tip Debat
Tejohn tilsættes brændstoffet, uanset om det er diesel, bio-diesel, benzin eller tung-olie, og udstødningen er ren.
MILJØ
Tilsæt Tejohn fra Danhill Energy Solution A/S i Bred ved Vissenbjerg, og resultatet er, at forbrændingen forbedres væsentligt.
- Med produktet opnår man blandt andet lavere brændstofforbrug - typisk 10-20 procent besparelse og forbedret forbrænding giver færre emissioner af CO, CO2, HC, NOx, formaldehyd og især partikler (sort røg), fortæller direktør i Danhill Energy Solution, Jette Toft Garbenfeldt.
Tejohn, 100 procent organisk flydende katalysator, er udviklet sammen med SAS tilbage i midten af 90"erne, specielt med det formål at reducere giftig udledning fra alle typer af forbrændingsmotorer/kedler. SAS har afprøvet produktet på mere end 10 millioner kilometer og siden hen testet og dokumenteret på alle leder og kanter. Det er et meget udbredt produkt i Asien og dele af Afrika. Blandt andet benyttes det på store kraftstationer i Kenya.
- Flere af vore konkurrenters produkter indeholder ret skrappe opløsningsmidler, forklarer Jette Toft Garbenfeldt.
- Tejohn er fuldstændig organisk og indeholder ingen metalliske forbindelser. Den forbrændes fuldstændig.
Opbakning fra flere
SAS har kørt mere 10 millioner kilometer med Tejohn tilsat brændstoffet i deres busser, og de bekræfter, at det ikke har givet hverken driftsforstyrrelser eller andre problemer.
- Formålet for SAS var at nedsætte smog og forurening på lufthavnsområdet, og det lykkedes over al forventning med Tejohn, siger Jette Toft Garbenfeldt.
De nedsatte sod- og partikeludledningen med mellem 80 og 97 procent.
Et resultat på 99 procent på en oliekedel opnåedes i ÂFAB testen, som er en laboratorie-test hos Svensk Teknologisk Institut ÂFAB.
På de mere hjemlige breddegrader er det igennem tiden også testet hos eksempelvis Svenske Jernbaner, Lärvik Shipping, Braathens, Den Danske Hærs Materiel Kommando og Dansk Autohjælp.
- Vedr. selve brændstofbesparelsen bakkes resultaterne fra Dansk Autohjælp op af en undersøgelse som TÜV har foretaget for et tysk busselskab, Jansen Busser, siger Jette Toft Garbenfeldt.
- Ellers er kommentaren til selve besparelsen, som sagt, at det i hvert enkelt tilfælde vil afhænge af motorens tilstand, chaufføren, last, vind og vejr, men den vil på dieselmotorer typisk befinde sig mellem 10 og 20 procent.
Denne artikel er blot en af mange teamartikler om rustbeskyttelse i Motor-magasinet nr. 11 fra 22. marts.
 
 
Gallery (1/2)
Show original picture
Kan man virkelig få begge vægtskåle til at gå op af, når man både vil spare brændstof og have mindre udslip af partikler?
 Topic: MILJØ
06 December 2013
Skrothåndtering kører på skinner
26 August 2013
Økoråd til angreb på myter om elbiler
20 February 2014
Ny testmetode for E75
29 August 2013
Autofolk med til køreplan for grønnere transport
04 June 2013
Olier uden spild
10 May 2013
Er dette verdens mest energieffektive bil?
Tip a friend...
Your name:
*
Your email:
*
To email:
*


0
Post a comment!
Here you may express your opinion.
In order to participate in the debate, you must be logged in.
If you are not a registered user, you can create a new account by following this link. The registration process only takes a minute.
LOG IN
Email:
Password:
Remember me
New user
Forgot password
No comments posted yet.





All material on this site is protected by the law regarding copyright. Pictures and text may not be copied, sold or distributed further without permission.
MesterTidende is part of Danske Fagmedier ApS
Smedeholm 12-14, 1. th., DK-2730 Herlev | Tel: +45 70 11 59 57 | Email:
red@mestertidende.dk