23948sdkhjf

Klargøring er for rene mekanikere med både skruenøgle og computer

Computeren anvendes lige så meget som skruenøglerne, når den nye dieselelektriske Cat D7E klargøres til den første danske kunde. Den nyudviklede maskine har netop været gennem klargøringen på Pon Equipments værksted i Skejby
Normalt forbindes el-drift af maskiner ikke med de tungeste og mest kraftkrævende maskintyper, men den nye Cat D7E er elektrisk drevet. Dog hører det med til forklaringen, at elektriciteten til hjulmotorerne produceres løbende af en 235 hk dieselmotor på maskinen.

Den nyudviklede maskine har netop været gennem klargøringen på Pon Equipments værksted i Skejby. Den er produceret i USA og sejlet til Europa, før den trillede ind på klargøringsværkstedet for at få en uges kærlig behandling af to klargøringsmekanikere.

- En af de store praktiske opgaver var at ombygge dozerbladet og montere det på maskinen. Det er ikke sat på under transporten, og i dette tilfælde ønskede kunden selve bladet forhøjet og forsynet med muldplader på siderne, fortæller klargøringsmekaniker Karl O. Jespersen.

I det hele taget handler en del af klargøringen om at montere ekstraudstyr efter kundens ønsker. På den nye Cat D7E er der sat ekstra LED-arbejdslamper på, der er monteret et bedre førersæde, der er monteret brændstofpumpe, og maskinen har fået håndfri walkie-talkie.

- Det er rigtigt spændende som klargøringsmekaniker at få nyhederne ind som de allerførste i Danmark. Denne maskine med dieselelektrisk drift har vi aldrig set før. Vores produktchef var den første, der fik den præsenteret, og et par servicefolk har været på kursus for at lære den nye teknik at kende, men vi er de første, der arbejder med det, siger Karl O. Jespersen.

Spændende arbejde

- Da jeg blev ansat hos Pon Equipment for otte år siden fik jeg muligheden for at blive klargøringsmekaniker, og det er meget spændende og varieret. Vi arbejder med alle maskiner lige fra den mindste minigraver til en maskine som denne på 28 tons. Karl O. Jespersen lægger ikke skjul på, at det ikke ligefrem er nogen ulempe, at klargøringsmekanikere altid arbejder med nye og rene maskiner.

- Vi har lidt flere sæt arbejdstøj end andre mekanikere, fordi vi skal være nogenlunde rene, når vi arbejder på maskinerne. En ny maskine skal jo se flot og præsentabel ud, når kunden får den, siger han og fortæller, at én af de første opgaver ved klargøringen er at sætte diverse klistermærker på både med Caterpillars logo og diverse mærker med serviceinformationer om olieskift, smøring og lignende.

- En stor del af arbejdet med klargøring af en dozer som denne foregår enten via maskinens egen elektronik eller med en tilsluttet computer. Vi kalibrerer maskinens hydraulik og transmission, og vi tjekker, om det er de sidste nye version af software, der ligger i maskinen i forhold til transmission, motor, hydraulik, ProductLink osv. Der er typisk kommet nye versioner til nogle af programmerne fra maskinen forlader produktionen på fabrikken, og indtil vi får den til klargøring, siger Karl O. Jespersen.

- Der ud over tjekker vi naturligvis, om der er de rigtige mængder af olie og andre væsker på maskinen, og vi smører den. Vi tjekker også for fejlkoder, og det sker af og til, at vi finder fejl, enten fordi der har været fejl fra fabrikken eller fordi noget er sket under transporten.

Vi lægger meget vægt på, at der ikke må være fejl på maskiner, der har været igennem vores klargøring, så vi tjekker i virkeligheden på en række punkter, der også er kontrolleret, når maskinen forlader fabrikken, men hellere en gang for meget end en gang for lidt, siger han.

Avanceret teknologi

Den dieselelektriske teknologi er kendt fra de helt store maskintyper eksempelvis til minedrift, men også fra skibe og lokomotiver, mens det er første gang, at den anvendes til en anlægsmaskine i dansk størrelsesorden. Produktchef Bo Mikkelsen fortæller, at dieselmotoren driver en 400 volt generator, som leverer vekselstrøm til køremotorerne og jævnstrøm til resten af maskinens funktioner.

- Det betyder, at dieselmotoren arbejder konstant eksempelvis ved 1800 omdrejninger eller endda mindre afhængigt af arbejdsopgave, og så er der fuld effekt på båndene uanset kørselshastighed. Det giver en meget mere jævn belastning af motoren og en væsentlig højere udnyttelsesgrad. Brændstofforbruget er 25-34% lavere afhængigt af arbejdsopgaver, og service- og vedligeholdelsesomkostningerne er lavere. Der er 70% færre bevægelige dele i maskinen, fortæller Bo Mikkelen.

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079