23948sdkhjf

Nye plove ruller og løfter sneen bedre

Sjællandsk entreprenør har øget vinklen på sneplovene og mindsket forbruget af brændstof. Plovene er forsynet plovene med koniske vinger med afrundet form. Det bevirker, at sneen ruller og løftes bedre
- Kommunen forlanger, at vi afleverer brændstof-regnskab. Men også af hensyn til vores egen forretning er det jo væsentligt, om vi bruger 15 eller 22 liter diesel. Så - det med brændstofforbruget går vi faktisk ret meget op i. Nu kan vi køre med større vinkel på sneplovene og komme igennem større bunker sne, samtidig med at vi sparer energi og dermed diesel.

Christen Clemmensen er en tilfreds mand. Og så kunne han faktisk godt blive mere tilfreds, hvis Kong Vinter ville gøre en indsats sådan for alvor. Masser af sne at rydde, tak!

- Vore nye plove kører fint. Så vi glæder os til, når de rigtigt kan folde sig ud, siger entreprenøren, der driver virksomheden GSC Anlæg A/S med adresse i Gørlev på det vestligste Sjælland.

Udfoldelser for foldeplove

Det med at folde sig rigtigt ud, ligner en drømmetjans for de nye sneplove i maskinhuset i Gørlev. Der er nemlig tale om to foldeplove af nyeste udvikling fra den svenske producent Drivex.

I en ny serie har fabrikkens konstruktører forsynet plovene med nye koniske vinger med afrundet form. Det bevirker, at sneen ruller og løftes bedre. Og så har de nye plove fået endnu mere vinkel på vingerne, som nu kan justeres op til 35 grader.

Det betyder noget, når sneen skal skubbes væk fra vestsjællandske veje.

- Vi har fire- og syvårs kontrakter med Vejdirektoratet, Kalundborg Kommune og en række private virksomheder og grundejerforeninger. Når vi kører ud på vintertjeneste, er det med rydning og saltning af godt 70 kilometer veje og 90 kilometer cykelstier. Hertil kommer erhvervs- og parkeringsarealer. Så vi ser os godt for, når der skal investeres i nyt udstyr, fortæller Christen Clemmensen.

Vintertjeneste som forsikring

GSC Anlæg laver meget kloak- og gravearbejde, støbning og noget nedrivning. Vintertjenesten er Christen Clemmensens forsikring mod at skulle fyre gode folk i vinterperioden.

Det er firmaet Special Maskiner A/S i Rudkøbing, der har leveret de nye foldeplove til GSC Anlæg. En Drivex VB 240 på 2,40 meter og den større Drivex VB 3200, som rydder i en bredde på 3,20 meter.

- Vi bruger den mindste af sneplovene til rydning af cykelstier og parkeringspladser, mens vi kører med den store på vejbaner og større parkeringspladser. Folde-systemet gør, at plovene er yderst fleksible og i virkeligheden fungerer som multi-plove. Med hydraulikken indstiller vi til, om vi vil køre med spidsplov, i Y-stilling eller som diagonalplov til den ene eller anden side. Vi får alle muligheder samlet i én plov, konstaterer Christen Clemmensen.

Skåner traktoren

- Drivex-sneplovene har tillige et specielt ophæng, så de kører uafhængigt af traktoren uanset vejoverfladen. Plovene reagerer hurtigere på ændringer i vejens struktur, og dermed er de mere skånsomme mod traktoren. Slidsko suppleret med hjul er også med til at beskytte skær og asfalt. Og fjederbelastede skær medvirker til at tage imod stød mod traktoren, fortæller entreprenøren.

- Jeg gætter på, at Drivex-plovene nok er omkring 40 procent tungere end tilsvarende plove af andre mærker og i samme bredder. Det fortæller mig noget om mere gods og soliditet. En god detalje er også, at plovene er forsynet med gummi-overhæng i toppen af skæret. Dermed hvirvles der ikke så meget sne op over ploven. Det er naturligvis godt for traktoren ikke at få så mange sprøjt med saltsjap, siger Christen Clemmensen.

- Drivex laver to serier af foldeplove. Serien fra VB 200 til VB 280 passer til mindre traktorer, og hos GSC Anlæg anvendes VB 240-ploven da også med en John Deere 4720-kompakttraktor som makker. Den store Drivex-serie består af modellerne VB 3200, VB 3700 og VB 4000. Modelbetegnelserne fortæller naturligvis om bredder på 3,2, 3,7 og 4,0 meter, fortæller direktør Lennart Ahlefeldt-Laurvig hos Special Maskiner A/S.

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078