23948sdkhjf

Meterhøj graffiti skaber opmærksomhed omkring gulvlæggerfaget

Københavns Tekniske Skole i Glostrup har i gulvskolens helt nye lokaler fået opført et 3x7 m graffiti-piece, der giver liv og farve til de ellers neutrale vægge. Hensigten er at skabe mere opmærksomhed omkring gulvlæggerfaget
Under normale omstændigheder betyder graffiti i skolen, at pedellen skal på overarbejde med spand og skuresvamp. Sådan er det ikke på Københavns Tekniske Skole, KTS, i Glostrup: Her hyrede leverandøren ARDEX for nyligt kunstnerduoen ToysCrew til at dekorere gulvskolens helt nye lokaler med et 3x7 m såkaldt graffiti-piece på den ene væg. Formålet var at få mere liv og farve ind i de ellers neutralt hvide lokaler på en måde, som taler direkte til de unge, og det er ifølge gulvskolen lykkedes:

- Vi ville gerne have noget pang, et formsprog og nogle farver på væggen, som taler direkte til de unge, og reaktionerne fra eleverne har været oven ud positive. Det har været en perfekt måde at byde eleverne velkommen i deres nye lokaler på, fortæller faglærer ved KTS Glostrups gulvskole Steffen Enstrøm.

Gulvlæggerfaget kan også være sjovt

Idéen til den usædvanlige udsmykning kom fra ARDEX, som igennem mange år har været fast leverandør til KTS Glostrups gulvskole. Hos ARDEX så man de nye lokaler som en mulighed for at erstatte de traditionelle plakater og bannere med et mere levende og tidssvarende annonceringsformat.

- Graffitien sender et vigtigt signal om, at gulve ikke kun handler om kedelige grå overflader, men også kan være sjove at arbejde med. Vi vil gerne bidrage til at skabe positiv opmærksomhed omkring gulvlæggerfaget, og et graffiti-piece er en helt oplagt måde at gøre det på i dag, forklarer Allan Petersen, der er teknisk konsulent hos ARDEX.

Velkendte motiver med et twist

ARDEX engagerede derfor ToysCrew, som udarbejdede en skitse, der kombinerede referencer til ARDEX og gulvskolen med sit eget særlige udtryk.

- Normalt laver vi ikke kommercielle graffiti-pieces, men i dette tilfælde lykkedes det at finde en kombination, som fungerede både for skolen, ARDEX og os selv. Der skulle være en genkendelighed i forhold til skolen og ARDEX, men samtidig med et twist, så folk får lidt at snakke om, forklarer Lars Schmidt Hansen fra ToysCrew, der til daglig arbejder som freelance grafiker.

- Skolen stillede alt, lige fra stiger og stilladser til projektor, til rådighed for os, så udførelsen gik nemt og hurtigt. Samtidig var ARDEX meget behjælpelige med gode fotos, som vi kunne bruge som inspiration. Der har hele vejen igennem været en utroligt god stemning omkring projektet, så det er nok ikke sidste gang, at vi laver sådan et projekt, fortsætter han.

- Graffitien giver meget mere til lokalet end en typisk leverandørplakat. Nu hvor ARDEX har banet vejen, håber vi selvfølgelig, at andre også får øjnene op for denne måde at annoncere på, supplerer Steffen Enstrøm.

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125