23948sdkhjf

Det er lederens ansvar at medarbejderne er i god balance

Det er en vigtig ledelsesopgave at skabe tillid og tryghed, så medarbejderne tager en snak med lederen, hvis der sker ting i privatsfæren, som risikerer at påvirke arbejdsindsatsen
Det er ledernes ansvar, at medarbejderne på de danske virksomheder har en god balance mellem arbejdslivet og privatlivet. Det fastslår et stort flertal af lederne ifølge en ny undersøgelse fra Lederne foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov.

Undersøgelsen, der er baseret på svar fra 2.568 ledere, viser, at syv ud af ti ledere med personaleansvar, 72 pct., mener, at det "i høj grad" eller "meget høj grad" er deres ansvar at sikre, medarbejderne har en god work-life-balance. 25 pct. svarer "i nogen grad", mens kun fire procent af lederne skubber ansvaret for medarbejdernes livsbalance fra sig og svarer "slet ikke" eller "i mindre grad".

Rådgivningschef hos Lederne Niels Henriksen er enig med flertallet af lederne i, at de har et stort ansvar for at sikre trivsel og god livsbalance blandt medarbejderne – men han understreger samtidig, at ansvaret i lige så høj grad er medarbejdernes eget.

- Det er rigtig positivt, at lederne tager ansvar for at skabe nogle rammer, som gør, at medarbejdernes arbejds- og privatliv kan hænge godt sammen. Det er især en vigtig ledelsesopgave at skabe tillid og tryghed, således at medarbejderne tager en snak med lederen, hvis der sker ting i privatsfæren, som risikerer at påvirke arbejdsindsatsen.

Men det er samtidig vigtigt at slå fast, at medarbejderne også selv har et stort ansvar for, at arbejdslivet og privatlivet går hånd i hånd. Lederen kan og skal ikke tage ansvar for hver enkelt medarbejders privatliv, siger Niels Henriksen.

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.143