23948sdkhjf

Succesfuldt leverandørsamarbejde gennem 60 år

| Medlemsnyhed | Indrykket af Lemvigh-Müller A/S

Hvordan får man leverandørsamarbejder til at køre som smurt år efter år? Det giver Lemvigh-Müller og JKF Industri hver deres bud på her efter 60 års succesfuldt samarbejde.

I 1957 grundlagde en driftig smed, Louis Nielsen, JKF Industri i den lille ny Als i Nordjylland. Samme år kom Lemvigh-Müller i stald som leverandør til virksomheden, der producerer og distribuerer procesventilation til industrier i hele verden. Siden har samarbejdet vokset sig så stærkt, at JKF Industri i dag mere betragter Lemvigh-Müller som kollega end leverandør.

Læs mere om samarbejdet her 

Hvert år ryger der da også rigtig mange leverancer af både stål og forbrugsvarer af sted fra Lemvigh-Müllers centrallagre til JKFs produktion af rør, ventilatorer og filtre, som populært sagt bruges til at fjerne støv fra bearbejdningsprocesser. Og hver eneste dag året rundt er JKF Industri og Lemvigh-Müller i kontakt – som regel flere gange dagligt.

Hemmeligheden er ...
Hvad er hemmeligheden bag det lange, succesfulde samarbejde? Det giver Brian Alexis, Head of SCM & KAM Operations, Lemvigh-Müller, og Jacob Bøhme Christensen, VP Supply Chain & Manufacturing, deres bud på her: 

Jacob Bøhme Christensen, JKF Industri:  

Hvordan får man et samarbejde til at køre i så mange år?
”Det starter med, at man lærer hinanden rigtig godt at kende, så i gamle dage har der nok været en del frokoster. Gode personlige relationer er ikke driveren, men det er nødvendigt - hvis man ikke kan fordrage hinanden, handler man ikke tæt sammen. Der er selvfølgelig løbende udskiftninger blandt medarbejderne i begge virksomheder, men kulturen, værdierne og tonen i JKF Industri og Lemvigh-Müller minder meget om hinanden, og det er med til at fremme og bevare den gode kemi”. 

Hvilke faldgruber kan der være ved så tæt et samarbejde?
”Det må ikke blive en sovepude, hvor leverandøren tænker: ’Den er hjemme, vi behøver ikke anstrenge os mere’, og man glemmer at tale sammen. Men sådan er det så heller ikke her, for vi er i daglig kontakt, og der er altid hjælp at hente - også til ting der egentlig ikke er Lemvigh-Müllers problem. Vi er en attraktiv kunde, også for andre leverandører, og engang imellem tester vi da Lemvigh-Müller, men det kan ikke betale sig for os. Samarbejdet handler ikke kun om leverancer, men også om at Lemvigh-Müller bl.a. i kraft af sin stålfaglighed gør en forskel i dagligdagen, som betyder, at vi får ro til at fokusere på vores kerneforretning”. 

Brian Alexis, Lemvigh-Müller:

Hvordan får man et samarbejde til at køre i så mange år?
”Det handler om, at vi har fuld tillid til hinanden, og der er fuldstændig transparens om kostpriser og avancer. Den åbenhed gør, at det er nemmere at være åben om evt. udfordringer. Det er jo ikke fordi, alt er fuldstændig gnidningsfrit, men det er nemmere at få tingene løst, når man har en fælles, åben forståelse af, hvordan tingene hænger sammen. Og så er det jo også sådan, at ansvarsfølelsen vokser hen over årene, så man tænker: ’Det skal vi bare have løst med det samme’. I dag er der en ekstrem ansvarlighed i samarbejdet – og det virker begge veje”.

Hvilke faldgruber kan der være ved så tæt et samarbejde?
”Når man netop har total transparens, giver man så at sige hele essensen af sin forretning ud, så faldgruben er, at man gør sig sårbar. Det er klart, at det er noget, som kræver loyalitet fra begge parter – og at man holder fast i den loyalitet, ellers kan det ikke fungere”.

 

 


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Lemvigh-Müller A/S

Stationsalleen
2730 Herlev
Danmark
Lemvigh-Müller A/S

Billeder & videoer

Send til en kollega

0.149