23948sdkhjf
Del siden
Annonce

RIIS Retail fokuserer på værdiskabende oplevelser

RIIS Retail har over 25 års international erfaring med at designe, udvikle og indrette butikker, restauranter og kontorer. Læs, hvordan de arbejder med en one-stop strategi, bevægelsen fra global til glocal og Archicad som BIM-platform.

RIIS Retail udvikler strategiske designløsninger med udgangspunkt i dyb indsigt i deres kunders behov. Dee designer butikker, producerer inventar og opfører den enkelte butik og går beyond full service, ved også at bistå ved forhandling af lejekontrakter og andre elementer af at åbne en ny butik.

Arbejder for de største brands
RIIS Retail har indtil nu hovedsageligt lavet butiksindretning for en række af Danmarks største brands som blandt andet Bestseller og Joe & the Juice. Virksomheden leverer 500-600 enheder om året, og hver ansat designer afleverer normalt et projekt om ugen. Retail-branchen har gennem en årrække været udfordret – ikke mindst på grund af, at online-handlen buldrer frem.

”Der bygges ikke så mange butikker længere, og byerne er generelt under forvandling - de ændrer sig fra at være handelscentre til underholdningscentre, og det stiller nye krav til retailere. Det er en generel udfordring i retailbranchen at knække koden til, hvad der skal til for at tiltrække nye og unge kunder. De har vænnet sig til at have verdens største shoppingcenter til rådighed i deres hånd 24 timer i døgnet, og du skal give dem en god grund til at rejse sig fra sofaen og gå ned i byen,”  fortæller Mette Rødtnes, der er arkitekt og designchef hos RIIS Retail. 

LÆS OGSÅ: BIM skaber overblik på 37.500 m2 stort Rødovre-projekt 

 Glocal er tendensen
Der en voksende tendens til at butikker og indretning i højere grad skal være unik. Tendensen kaldes Glocal: ”De store kæder er udfordret på at imødekomme nye krav om at være relevante, lokale og nærværende overfor deres kunder samtidigt med, at de eksisterer i en global kontekst med mange butikker i et komplekst set-up. De nære værdier har længe været på vej, men det er speedet helt vildt op med Corona-pandemien, og det udfordrer retailerne. Vi er optaget af at hjælpe vores kunder med at imødekomme de her nye krav fra forbrugerne til, at brands er nærværende overfor deres kunder og at butikker skal tilbyde mere end muligheden for at bytte penge for ting. De fysiske butikker udgør et fantastisk redskab for et brand til at connecte følelsesmæssigt med deres forbrugere. Det er vi optaget af at bidrage til,” fortæller Mette Rødtnes.

LÆS OGSÅ: Archicad nedbryder byggeriets siloer 

Forfølger nye potentialer indenfor spaceplanning
Med alt dette in mente har RIIS Retail et øget fokus på bl.a. kontorindretning, som hidtil har været et mindre forretningsområde i Riis. Men interessen kommer også udefra. ”Vi oplever en stigende interesse fra det her kundesegment, og det lader til, at vi kan nogle ting, som de traditionelle rådgivere indenfor kontorindretning ikke er så gode til.” Der er nogle interessante overlap mellem de krav, der stilles til indretning indenfor hospitality og retail, og nogle af de nye krav der stilles til kontorindretning, hvilket åbner nye potentialer for RIIS Retail.

Foyer, konferencerum og kantine i Munkebjerg Business Park
Et af den nye type indretningsprojekter, som RIIS Retail vil fokusere mere på i fremtiden, er Munkebjerg Business Park i Odense, som blev indviet i foråret 2020. Her har RIIS Retail indrettet foyer, konferencerum og kantine for Barfoed Group, der både er udvikler og nu også drifter projektet. Til Munkebjerg Business Park lavede Mette Rødtnes tre forskellige planløsninger i Illustrator med tilhørende mood boards og håndskitser, og derefter blev det valgte forslag tegnet op i Archicad med det samme. 

”Alle vores designerne arbejder kun i Archicad. Så snart vi får en butik, bliver den modelleret op i Archicad og møblerne bliver sat ind som BIM-objekter. Produktionstegninger til custom-møbler bliver også lavet i Archicad, så hele dokumentationen er samlet ét sted,” afslutter Mette Rødtnes, der ser frem til at indrette flere kontorer og boliger, der sikrer medarbejdertrivsel og hjemlig ditto.

Dette er en forkortet udgave af interviewet med Mette Rødtnes, du kan læse hele interviewet på Graphisoft Center Danmarks hjemmeside, du rammer her >>

 

GRAPHISOFT Center Danmark
Rentemestervej 62
2400 København NV
Københavns Kommune
Danmark
CVR nummer: DK40824057
P nummer: 1025084957

Kontaktperson

Thomas Graabæk
Arkitekt - Indehaver
+45 26285306 tg@formfaktor.dk

Send til en kollega

0.047