23948sdkhjf

Hvad er kernen af logistik i dag?

| Medlemsnyhed | Indrykket af PostNord Logistics A/S

Hver anden tirsdag møder du “Logistiknørderne" i PostNord Logistics. Logistiknørderne er et panel af vores absolut skarpeste specialister, som deler ud af deres viden indenfor områder, som er oppe i tiden indenfor logistik. Denne uges tema er;

Hvad er kernen af logistik i dag?
Af Jakob Manori, CEO i PostNord Logistics

Jeg har mange gange i min karriere været en del af drøftelserne, der omhandler spørgsmålet: hvad er vores kerneopgave som logistikleverandør?  Som administrerende direktør i en logistikvirksomhed oplever jeg branchen helt tæt på, både inde- og udefra. Dem som, ligesom jeg, har været i branchen mange år ved, at vores fornemste opgave, som transportør, altid har været at sikre at kundernes vare kommer sikkert fra A til B - hvad end der er tale om tungt, let, besværligt eller standard gods. Mens kerneopgaven for nutidens- og fremtidens logistikleverandør stadig er transport fra A til B, så kan det ikke længere stå alene. Kernen af logistik anno 2021 handler om langt mere.

Når simpliciteten i logistik er blevet til en kompleks opgave  

Logistik er en interessant disciplin. For det er jo egentlig yderst simpelt, altså at levere et produkt fra A til B. Men hvis du som logistikleverandør ønsker at forblive og differentiere dig i markedet i dag, så er du nødt til at gå til opgaven med et langt højere niveau af kompleksitet end set tidligere.

Vi skal forstå, at alle kunder har deres eget unikke behov og udfordringer, som en logistikleverandør skal kunne omfavne. F.eks.; kæmper de kunder, som befinder sig indenfor e-commerce, med en øget gennemsigtighed, hvor priser og serviceniveau konstant er under sammenligning via forskellige platforme, hvilket ligeledes overføres til andre brancher i takt med en større digitalisering på tværs af brancher.

Som logistikleverandør skal du skabe værdi

Fælles for nutidens kunder er, at alle befinder sig i en hård konkurrencesituation. De driver en forretning i VUCA-omgivelser (Volatile, Uncertain, Complex, Ambigue), hvor de hele tiden er under et hårdt pres for at omstille sig deres kunder og marked – og med stor hastighed og uforudsigelighed. Varer skal udvikles og tilpasses de stigende krav – adfærdsmæssigt som regulativ. Alting skal gå hurtigere. Gerne være grønnere. Nye (digitale) salgskanaler skal anvendes. Varer skal afsættes i national eller international priskonkurrence. Og det er heller ikke utænkeligt, at dette bliver krydret med en pandemi eller to. Så i en verden med tumult og konstante barrierer er værdi i forsyningskæden nøgleordet!

Som en moderne logistikleverandør er det derfor vores ansvar, i langt højere grad end tidligere, at forstå kundernes virkelighed, og deres udfordringer for at skabe værdi. Værdi kan være mange ting, men en reducering af kundens omkostningsniveau er oftest helt afgørende - ikke blot i et indtjeningsperspektiv -men simpelthen for at give kunden den nødvendige konkurrencekraft, som sikrer deres, og derfor også vores, fremtidige overlevelse.

Der er mange måder, hvorpå man kan øge kundernes konkurrencekraft. Først og fremmest skal man anerkende  kundernes situation, og udvikle sin forretning og value proposition på baggrund heraf. Som logistikleverandører, udgør vi alle en væsentlig del af kundernes omkostningsbase. Det er derfor vores opgave, at sikre lavere omkostninger for vores kunder for at gøre dem mere konkurrencedygtige. Virksomheder, der sælger fysiske varer, har tre omkostningsparametre som vi kan skrue på, når det kommer til transport af varer for at give kunderne konkurrencekraft; Direct costs: den direkte pris forbundet med at få transporteret varerne fra A til B, Value of time (VOT): Tiden brugt på at håndtere og sende varer såsom administration, kundeservice, forsinkelser mm. og External costs: Det aftryk forsendelserne sætter på f.eks. vores miljø og samfund.

Sådan styrker vi værdi og øger kundernes konkurrencekraft i PostNord Logistics

I PostNord Logistics har vi sikret lavere omkostninger for vores kunder for at gøre dem konkurrencedygtige. Ikke primært via direct costs. Men via de omkostninger forbundet med planlægning og håndtering af logistikrelaterede opgaver (value of time), og det miljømæssige aftryk virksomheden sætter (external costs). Derfor har vi gennem de seneste år, arbejdet målrettet på at skabe et stærkt forretningsgrundlag med værktøjer og processer, som har til formål at sænke disse omkostningsparametre og dermed styrke vores kunders konkurrencekraft.

Sådan har vi valgt at reducere kundernes tid brugt på logistik (VOT):

  • Why call when you can click?
    Alle vores kunder har adgang til en digital kundeportal, som gør det nemt og let tilgængeligt at få adgang til alt nødvendigt viden, som vedrører deres logistik hos os. De opnår et komplet indblik i alle tidligere, igangværende og fremtidige godsforsendelser. De får adgang til en lang række værktøjer og rapporter, som er tids- og ressourcebesparende, og som kan bidrage til intern optimering og bedre forecasting. De kan desuden danne sig et økonomisk overblik 24/7.
  • Simply put—you can win and lose with cost, but you will always lose with poor customer service!
    Foruden track and trace via kundeportalen og PostNord Appen har vi etableret et nyt adviseringsflow til vores modtagere, som giver en langt bedre kundeoplevelse. Vi sikrer bl.a. at privatkunder får et mere præcist tidsvindue for levering, så de ikke skal sidde hjemme og vente hele dagen i uvished.
  • Fra papir til digital
    Vi har udviklet en ny og elektronisk pallebytte proces. Det giver et langt bedre overblik, og fjerner alle udfordringer, som er forbundet med manuelt papirarbejde og forsinkelser i rapportering.
  • Data is king!
    Med vores interne data-setup og BI, indsamler og analyserer vi data, som bruges til at udvikle og forbedre services ud mod den enkelte kunde.

Foruden reduktionen af VOT har vi også gennemført en lang række ”go-green” initiativer, som sænker external costs i form af kundernes aftryk på miljøet og samfundet. Værd at nævne er;

  • Brugen af HVO100 biodiesel på vores lastbiler, som reducerer Co2 udslippet på kundernes forsendelser med op til 90% sammenlignet med anvendelsen af alm. diesel.
  • Bedre udnyttelsesgrad (UTZ) af lastbilerne med stablingsstativer og anvendelsen af dobbeltdækkertrailere, som sparer hver 8. lastbil væk fra vejene.
  • Mulighed for brugen af cykelbude i Storkøbenhavn for komplet Co2 neutral transport.

Med ovenstående initiativer viser vi, at vi har tilpasset vores value proposition fra at være hurtig levering fra A til B til at omfavne kundernes kompleksitet. Med vores viden, processer og værktøjer reducerer vi omkostningerne, og øger kundernes konkurrencekraft, hvilket leder til en større kundetilstrømning. Dette er først og fremmest godt for kundernes bundlinje, men også for vores da vi får en større mængde forsendelser, som skal distribueres. Det er på mange måder en win-win situation, som sikrer konkurrencekraft hos os begge.

Back to where it all started

Så for at vende tilbage til spørgsmålet i starten af mit indlæg ”hvad er vores kerneopgave som logistik leverandør?  Så er min betragtning, at vi som logistik leverandører i dag tager et aktivt ejerskab for at skabe lavere omkostninger og mere konkurrencekraft – både i vores kunders forretning og dermed også i vores egen. Det kræver mere end blot transport af varer fra A til B, og det er den virkelighed vi som logistikleverandører er nødt til at erkende og tilpasse os efter.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
PostNord Logistics A/S

Ullsvej 1
4600 Køge
Danmark
PostNord Logistics A/S

Send til en kollega

0.109