Messekonge og leverandør-entusiast: Mød Peter Kruuse, der har 40 års erfaring i Carl Ras
Tidligere kendt som ’aviskongen’ og ’messekongen’ har han haft leverandørkontakt i mange roller, fra butikssælger til logistik-, indkøbs-, marketing-, produkt- og kampagnechef. Efter 40 år i Carl Ras har Peter Kruuse været igennem en stor faglig udviklingsrejse. Og hygge kan der aldrig blive for meget af.
En skruemaskine med fart på! Sådan beskriver Peter Kruuse sig selv, når han tager et tilbageblik på sine 40 år i Carl Ras. For der er ikke sket så lidt endda, siden han startede i ”Carl Rasmussen Værktøj & Beslag” i 1984, der dengang kun bestod af ca. 30 medarbejdere fordelt på to engroscentre på Nørrebrogade og Frederikssundsvej i København.
En helt anden verden med værktøj og beslag
Peter Kruuse var i gang med at uddanne sig til isenkræmmer på handelsskolen, som den gang omfattede meget andet end værktøj og beslag. Han startede derfor i mesterlære i byggemarkedet JA i Måløv, hvor han håndterede alt fra havemøbler til køleskabe, brændeovne og gør-det-selv pakker.
Efter tre år blev han udlært, og skæbnen ville, at hans far kendte Cai Rasmussen fra branchen – 2. generationsejerleder i Carl Ras og søn af grundlæggeren Carl Rasmussen, der den gang var ejerlederen i Carl Ras.
”Jeg startede i Carl Ras’ første engroscenter på Nørrebrogade, og efter et år fortsatte jeg på Frederikssundsvej sammen med andre kollegaer, der den dag i dag også arbejder i Carl Ras,” siger Peter Kruuse og tilføjer:
”Vi var en håndfuld unge kollegaer, der skulle kunne det hele på Frederikssundsvej. Vi fyldte både varer op, hjalp til på lageret, bestilte varer, havde dialog med leverandører og ekspederede kunder. Efter en periode fik jeg flere og flere opgaver af Cai, der havde overtaget firmaet fra sin far, og vi blev mere og mere fortrolige.”
I denne periode blev han også valgt ind i Beslaco beslagudvalg, hvor han var med til at udvikle de sidste grønne leksikoner med beslag.
”Der var en fed tid, fordi firmaet virkelig udviklede sig, og der var hele tiden masser at tage fat i. Nogle år efter rykkede vores engroscenter på Nørrebrogade til Emdrupvej, hvor der blev etableret et lager. Så allerede den gang var der masser af muligheder for at udvikle sig og præge firmaet.”
Satte sit præg på Carl Ras’ årlige Brøndby messe
Peter Kruuse lægger ikke skjul på, at han altid har arbejdet meget. Hvor nogen har en hobby som at gå til fodbold eller basketball, så var Carl Ras for ham en form for sport.
I takt med, at virksomheden voksede med flere nye engroscentre, blev det derfor et naturligt skridt videre for ham, da Carl Ras i år 2000 fik sin hovedadministrationsbygning i Herlev med et hovedkontor, telefonekspedition, et stort centrallager og et nyt engroscenter på dengang 10.000 kvadratmeter. Her var han med til at præge dele af logistikken og indretningen i administrationen.
En af de aktiviteter, Peter Kruuse derudover har haft særlig indflydelse på, i mere end 20 år, er Carl Ras’ faste messe. Den startede i Bellahøj og blev sidenhen kendt som den årlige Brøndby messe.
”Da vi i sin tid skulle markere Carl Ras’ 60-års fødselsdag, var jeg med til at planlægge det og senere fik jeg det overordnede ansvar for messen, da vi rykkede i Brøndby Hallen. Det indebar en masse koordinering, tegning og opbygning af stande, mønstring af aviser og ikke mindst dialogen og samarbejdet med leverandørerne. Jeg var med fra den første Brøndby messe til den sidste i 2019, hvor jeg på mange måder satte mit præg. Men i takt med, at messen blev større og udviklede sig med årene, kom der også flere nye kompetencer til,” siger han og tilføjer:
”Messen fik stor betydning for min arbejdsglæde og passion i Carl Ras. Det var et stort ansvar, hvor jeg kunne være med til at sætte et markant aftryk og gøre en forskel for branchen, og det var spændende at se noget udvikle sig med årene sammen med dygtige kollegaer. Vi kunne virkelig noget sammen,” tilføjer han.
Han har sideløbende haft tæt leverandør kontakt i sine stillinger med ansvar for både kontrakter, indkøb, dialog om produktpriser og løsninger til marketing.
Tæt leverandørsamarbejde i mere end 30 år
Søren Oskær, der er Sales Manager hos Dewalt, har i mere end 30 år haft et tæt leverandørsamarbejde med Peter Kruuse i takt med, at både Dewalt og Carl Ras er vokset sammen.
Ifølge Søren Oskær har Peter Kruuse haft stor indflydelse på at udvikle de events, som Dewalt fik søsat i markedet:
”Peter er en utrolig passioneret Carl Rasser. Han går langt for at se, om vi kan gøre noget ekstraordinært for kunderne. For som han selv plejer at sige, så skal det være ’ekstra ekstra’. Der er ingen tvivl om, at han har været med til at påvirke fagligheden på produkter i branchen,” fortæller Søren Oskær og tilføjer:
”Samtidig har Peter altid været utrolig positiv over for alle slags ideer og skæve tanker. Han er løsningsorienteret og siger altid ’det lyder spændende’. Jeg har derfor altid følt, at vi havde et kollegialt samarbejde, hvor vi sidder på samme side af bordet og er en del af den samme familie.”
Carl Ras er i dag også lig med hygge
De sidste 15 år har Peter Kruuse været tilknyttet Carl Ras’ marketingafdeling, hvor han i dag arbejder som kampagnechef med ansvar for mønstring til både nationale kampagner og lokale events for professionelle håndværkere.
Han er fortsat glad for at gå på arbejde hver dag, og holder jævnligt øje med, hvad der rør sig i markedet. Og den faglige passion i Carl Ras har bestemt ikke ændret sig. Men hvor han førhen kunne arbejde mange dage til sent ud på aftenen, har en anden vigtig værdi med årene sneget sig ind hos ham: Hygge!
”Jeg er præget af den gamle generation, hvor flid og købmandskab fyldte meget i mine yngre dage. Hvis man viste høj arbejdsmoral og flid i Carl Ras, blev det belønnet med personaleansvar. Derfor var jeg klar på at være der næsten 24/7, hvis det gavnede Carl Ras, hvilket jeg ikke kunne have gjort uden mit bagland. Det var en livsstil for mig,” fortæller Peter Kruuse.
Han påpeger dog videre, at personalepleje og værdibaseret ledelse kom i fokus, da 3. generationsejerleder Gorm Rasmussen overtog Carl Ras i 2008, hvilket i dag er blevet en af firmaets store styrker:
”I dag betyder de gode kollegaskaber og hygge lige så meget for mig. Jeg kan godt lide at skabe en god stemning på kontoret, hvor vi er glade og har det sjovt sammen. Med mine mange års erfaring i firmaet er det også fantastisk at følge nye kollegaer komme ind og blomstre og være med til at sætte deres præg på udviklingen i Carl Ras,” siger han og tilføjer:
”Min loyalitet og arbejdsmoral til Carl Ras er der stadig. Men i dag prioriterer jeg også meget tid med min familie, mit lille barnebarn og vores venner.”