Nu lakker det mod enden på Marieholmtunnelen i Gøteborg. Elmodan installerer denne sommer det ballastsystem, som skal nedsænke det tredje og sidste tunnelelement på Marieholm-forbindelsen.
Elmodans ballastsystem består at fire indbyggede tanke i hvert hjørne af elementet. Hver tank er installeret med to Grindex Master pumper, som alle er forbundet til en styretavle. På den måde fyldes hvert hjørne af det 100 meter lange betonelement med vand og nedsænkes på en kontrolleret og sikker måde.
Læs også: Sænkning af Marieholms-tunnelen
Første tunnelelement er tømt
Pumper, kabler, styringer, tavler - alt materiel fra første tunnelelement bliver genbrugt og geninstalleret i 3'eren. Kun signalkablerne til pumpernes styretavle skiftes til nye, da disse er ekstremt skrøbelige og nødt til at virke korrekt.
Tunnelelement 2 ligger stadig med et fuldt intakt ballast-system på bunden af Gøta-elven. På den måde er der mulighed for at justere i højden, når tunnel 3 skal kobles på.
Læs også: Marieholm-projekt: Tunnelelement 2 er nedsænket
Nedsænkningen og sammenkoblingen af alle tunnelelementer forventes færdig til oktober. Og Marieholm-forbindelsen forventes at åbne for trafik i decemeber 2019.
Vil du høre mere om Elmodans ballast-system?
Kontakt Lars Ingemann på tlf. 20 14 14 07. Han kan svare på alle spørgsmål!
Læs om flere spændende projekter og cases, Elmodan er indblandet i på www.elmodan.dk