23948sdkhjf

Sådan opdyrker du fremtidens lærlinge, mester

Nyt katalog skal inspirere flere virksomheder til at samarbejde med skoler

– Man vælger ikke noget, man ikke ved findes.

Sådan lyder det fra Line Stentoft Andersen, chef for DI’s Lærlingeindsats, der nu opfordrer landets virksomheder til at åbne dørene for børn og unge fra de danske folkeskoler og gymnasier.

Håbet er, at manglen på faglærte kan afhjælpes, hvis de unge bliver mere fortrolige med mulighederne, og her spiller virksomhederne ifølge DI en vigtig rolle.

– Virksomhederne og deres dygtige faglærte kan vise fag og formidle stolthed, så det smitter, siger Line Stentoft Andersen.

Derfor lancerer DI nu et inspirationskatalog, der skal hjælpe virksomhederne til at finde den samarbejdsmodel, der passer til dem – om det er besøg af en hel klasse, rollemodeller ind på skolerne eller at give de skoletrætte elever lysten til at lære igen.

Stort fokus på samarbejde

Skolevirksomhedssamarbejde kan ifølge DI give børn og unge billeder på deres muligheder, når det kommer til uddannelses- og karrierevalg, og også regeringens folkeskoleudspil lægger op til mere erhvervspraktik og juniormesterlære. I mange kommuner findes desuden erhvervsplaymakere, der agerer bindeled mellem skoler og virksomheder, men alligevel er der et stykke vej endnu, lyder skudsmålet.

– Vi ved, at mange virksomheder gerne vil invitere børn og unge indenfor. Nogle af dem ved ikke, hvordan de griber det bedst an. Derfor har vi samlet en række inspirerende eksempler fra virksomheder, der har gode erfaringer og kombineret dem med praktiske guides, så man nemt kan komme i gang. Samtidig arbejder vi i DI sammen med kommunerne om at få bygget bro imellem virksomheder og skoler, siger Line Stentoft Andersen og fortsætter:

– Der er stor forskel på virksomhederne, og der findes ikke en one-size-fits-all. Nogle kan have mange skoleelever ad gangen, andre få. Nogle kan have dem i et par timer, andre i en årrække. Derfor er det vigtigt at vise virksomhederne hele paletten.

En investering, der giver afkast

Det kræver noget af en virksomhed at åbne dørene for børn og unge men ifølge DI oplever mange, at det er det hele værd.

– Når vi taler med virksomhederne, der er aktive i et skolevirksomhedssamarbejde, så lægger de ikke skjul på, at de gør det for at tiltrække flere til fagene. Til gengæld fortæller de også, at det virker ret godt. Når dem, de har haft i erhvervspraktik, senere bliver lærlinge, så er der en direkte sammenhæng imellem investering og gevinst. Samtidig bliver virksomhederne mere synlige i lokalsamfundet, siger Line Stentoft Andersen.

Inspirationskataloget kan hentes gratis via DI’s hjemmeside.

Artiklen er en del af temaet MesterTips.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079