23948sdkhjf

Fine ord kan skræmme ansøgere væk: Installatør har blikket rettet mod seniorerne

Hos Bøttcher Fog i Roskilde går man en ekstra mil for at tiltrække den ældre generation, der ifølge direktøren kan blive skræmt væk af nye krav og glitrende jobannoncer

For Simon Pedersen, adm. direktør i elinstallatørvirksomheden Bøttcher Fog, er der ingen tvivl. Kvalificeret arbejdskraft fås i alle aldre, og derfor gør det Roskilde-baserede firma en ekstra indsats for at tiltrække elektrikere, der har rundet de 50. Ifølge direktøren er det nemlig ikke altid dem, der stiller sig forrest i jobkøen.

– De kan være tilbageholdende med at søge nyt job, fordi de er bange for at blive stillet overfor svære og nye krav. Men når først de er kommet ind i vores virksomhed, er de i virkeligheden meget alsidige og pålidelige medarbejdere, udtaler Simon Pedersen i en pressemeddelelse.

Hos Bøttcher Fog har man altså god erfaring med den aldrende arbejdskraft, og Simon Pedersen har efterhånden fået øje på nogle af de faktorer, der kan afholde de ældre elektrikere fra at søge ledige stillinger.

– Flere af dem tænker, at der er alt for meget moderne teknologi, så det kan de ikke finde ud af. Men en stor del af vores opgaver består jo også af almindeligt elektriker-arbejde, hvor de kan bruge den udmærkede grunduddannelse og så bygge oven på det med efteruddannelse og oplæring fra kolleger, fortæller Bøttcher Fog-direktøren, hvis medarbejdere tilbydes to-tre ugers årlig efteruddannelse, når det er relevant for deres opgaver.

55 med mod på mere

En af de modne medarbejdere med mod på mere er 55-årige Klaus Madsen, der kom til virksomheden, da hans tidligere arbejdsgiver i et udbud mistede en opgave, så der ikke længere var arbejde til ham.

Oprindeligt havde Klaus Madsen ellers ingen planer om at søge nyt arbejde og var ikke umiddelbart åben for at tage fat på nye udfordringer, selvom han var arbejdsløs i en periode. Han var nemlig i tvivl om, hvorvidt han kunne opfylde de tekniske krav i fremtidens arbejdsmarked som tekniker, og det var en gammel skolekammerat, der pegede ham i retning af Bøttcher Fog.

Nu kører han rundt og besøger hørehæmmede i deres hjem, hvor han installerer ny teknik, så de kan høre både tv, telefon og andre vigtige apparater i hverdagen, og de tekniske krav har ikke vist sig spor uoverkommelige.

– Jeg har kunnet tackle de mange forandringer gennem mit arbejdsliv, fordi jeg har en naturlig nysgerrighed og en bred grunduddannelse. Men fremfor alt kan jeg godt lide at have med mennesker at gøre, og det har også hjulpet mig frem til at klare helt nye opgaver, siger Klaus Madsen, der har fundet sig godt til rette i sin nye hverdag:

– Jeg synes, det er så dejligt at opleve deres glæde, når de får en bedre hverdag med ekstra indhold. Det er en positiv oplevelse og giver mig lyst til at fortsætte, siger han.

Anderledes rekrutteringsveje

Ifølge Simon Pedersen er det ikke atypisk, at de ældre medarbejdere netop finder vej til Roskilde-virksomheden via deres netværk. Og den umiddelbare tilbageholdenhed, han oplever fra ”det grå guld”, har fået ham til at genoverveje Bøttcher Fogs rekrutteringsstrategi.

– Der står mange fine ord om, hvad de skal lave, og det kan godt skræmme de lidt ældre kolleger væk. Jeg tror, vi skal have annoncerne ’mere ned på jorden’, så man ikke på forhånd skræmmer mulige ældre ansøgere væk, lyder en del af overvejelserne.

Han så gerne, at telefonen ringede lidt oftere, når der bliver sået ledige stillinger op.

– Når først vi mødes og taler sammen, er det jo meget lettere at forstå hinanden. Så kan de ældre elektrikere bedre forstå, at det måske også var noget for dem, siger Simon Pedersen.

Bøttcher Fog-direktøren er nemlig ikke i tvivl om, at det er giver gevinst for både virksomheden og for de ældre medarbejdere, når de forener kræfterne.

– De er meget samvittighedsfulde og sætter en ære i at udføre deres arbejde ordentligt. Samtidig nyder de godt af at møde ind om morgen og være sammen med kunder og kolleger, fordi det giver god mening i tilværelsen. For en virksomhed som vores, hvor vi hele tiden er i tæt kontakt og dialog med dem, vi arbejder for, er det særdeles afgørende, forklarer Simon Pedersen.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094