23948sdkhjf

Kan miste momsfradrag med tankkort-ordninger

Virksomheder, der køber brændstof til biler hos et benzinselskab og viderefakturer købet til brugeren af tankkortet, bør revurdere deres setup, da de – og deres kunder – er i risiko for at miste deres momsfradrag

Skattestyrelsen har for nylig udsendt et såkaldt styresignal om benzinselskabers internationale kreditkort. Ved første øjekast forekommer styresignalet relativt uskyldigt, men da det indeholder en præcisering af forskellen mellem levering mod vederlag og kommissionshandel, har det betydning for en lang række aftaler omkring brændstofadministration.

Det skriver det landsdækkende revisionshus BDO i virksomhedens nyhedsbrev Depechen .

BDO ser mange eksempler på ordninger, hvor fakturaen fra et benzinselskab ikke sendes til den virksomhed, hvis medarbejder bruger tankkortet, men til en tredjemand, for eksempel:

  • I koncerner, hvor al brændstof faktureres til moderselskabet, der herefter fordeler regningen mellem forskellige datterselskaber.
  • Leasingselskaber, der tilbyder brændstofadministration for deres kunder, sådan at disse ikke faktureres af benzinselskabet, men gennem leasingselskabet.
  • Speditører og fragtfirmaer, som mellemfinansierer brændstof til vognmænd m.fl.
  • Butikscentre og -kæder, der tilbyder brændstofadministration for deres kunder.

For sådanne ordninger skal der ifølge styresignalet skelnes mellem finansieringsordninger og kommissionsordninger, fremhæver BDO.

Finansieringsordning kontra kommissionsordning

I de tilfælde, hvor benzinselskabet ikke fakturerer sit brændstofsalg til den virksomhed, hvis medarbejder har tanket brændstoffet, men til en mellemmand – for eksempel en speditør, et leasingselskab eller et moderselskab, jf. ovenfor – anses der ikke at være tale om en momspligtig leverance, men om en momsfri finansieringsydelse.

I så fald bliver slutresultatet, at momsen af brændstofudgiften hverken helt eller delvist kan fradrages. Dette gælder ikke bare hos mellemhandleren – som blot anses for at finansiere købet – men også hos den virksomhed, hvis medarbejder har tanket brændstoffet, fordi denne ikke modtager fakturaen direkte fra benzinselskabet, men fra mellemhandleren, som fejlagtigt opkræver moms.

For god ordens skyld bemærker BDO, at det anførte om den momsmæssige konsekvens for sidste led i kæden kun er relevant i forhold til tankning af brændstof til biler på gule plader eller på papegøjeplader, idet kun moms af brændstof til den slags kan fradrages, jf. denne artikel.

Kun hvis en tankkortordning kan sidestilles med en kommissionsordning, er der ingen momsmæssige problemer. Ifølge styresignalet kræver en sådan sidestilling, at tre betingelser er opfyldt:

1. At ejendomsretten til brændstoffet i juridisk forstand overgår til mellemmanden.

2. At brændstofleverancerne er ensartede.

3. At der foreligger en aftale mellem parterne.

Efter BDOs vurdering, er det især de to første betingelser, som kan være en udfordring.

Artiklen er en del af temaet MesterTips.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125