23948sdkhjf

Vi mener: Kom nu ind i kampen, kvinder – mester har brug for jer!

Dette er en leder fra avisen Mester Tidende den 10. juni

Det er helt uforståeligt og uden for enhver fornuft, at kvinder er voldsomt under repræsenteret i bygge- og anlægsbranchen. Både ude på byggepladserne og i de øverste ledelseslag.

Flere års massiv indsats fra ildsjæle, organisationer og politikere for at få flere kvinder til at vælge et håndværksfag har ikke båret frugt. Diversitetsprincipper i de øverste ledelseslag synes heller ikke for alvor at være slået igennem.

Spørgsmålet er så, om det er byggeriet, som med hård jargon og machofacon, skræmmer kvinderne væk - eller om det er kvinderne, som af andre årsager helt bevidst fravælger byggeriet til fordel for andre uddannelser. Det sidste er et faktum. Kvinderne vælger andre uddannelser. Lige meget hvor lækre byggevirksomhederne forsøger at fremstå, så preller det af på kvinderne. Så et eller andet sted – og her ved jeg godt, at rø… er i klaskehøjde – så må kvinderne kommer ind i kampen.

Selvom mange virksomheder i byggeriet tilsyneladende ikke forstår og slet ikke formår at gøre byggebranchen til en attraktiv job- og karrieremulighed for kvinder, så ligger der også det, som man kan kalde en kulturelt betinget træghed, der blokerer for, at kvinder har mod og (mands)hjerte til at vælge byggeriet til.

Et eller andet sted spejler vi os jo alle sammen i hinanden. Bevidst eller ubevidst har vi nogle rollemodeller. Og netop rollemodeller er et af nøgleordene i bestræbelserne på at få flere kvinder til at vælge byggeriet. Der er heldigvis rigtig mange formidable kvindelige rollemodeller i branchen. Og jo mere synlige disse rollemodeller er, desto flere kvinder vil få øjnene op for, at der er gode job- og karrieremuligheder i byggeriet.

Og det kan ikke gå hurtigt nok. Mester har brug for jer, kvinder!

Så et eller andet sted – og her ved jeg godt, at man har r… i klaskehøjde - så må kvinderne kommer ind i kampen
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094