23948sdkhjf

Underskuddet er fordoblet hos modulproducent

Der er optimisme at spore hos direktøren efter endnu et svært år. Udsigterne til sorte tal på bundlinjen har dog lange udsigter

Det er gået meget værre, end ledelsen i Green Box A/S forventede. 

Producenten af præfabrikerede badeværelser forventede et minus omkring 10 mio. kr. i 2023. Underskuddet blev dog mere end dobbelt så stort, så der står -22,1 mio. kr. på bundlinjen i selskabets seneste årsrapport. 

- Især markedet i Danmark har været under pres med et lavt aktivitetsniveau, fortæller adm. direktør Peer Leth. 

Han har siddet i direktørstolen hos Green Box siden januar i år og kører nu parløb med stifter, tidligere adm. direktør og nu COO, Mogens Jeppesen.

Underskuddet i 2023 er en ny kedelig rekord for firmaet med base i vestjyske Aulum. Det hidtil dårligste resultat, et minus på 9,9 mio. kr., kom året forinden. Det står i skærende kontrast til perioden fra etableringen i 2014 til 2020, hvor selskabet præsterede et samlet plus på 22,5 mio. kr.

Vi er glade for at kunne sige, at der især i de seneste to – tre måneder har været væsentlig vækst i forhold til ordreindgang Peer Leth, adm. direktør, Green Box A(S

Ifølge den nye adm. direktør skal en stor del af forklaringen på det markante underskud findes i, at der har været overkapacitet på markedet for præfabrikerede badeværelser og -kabiner. Det var i sig selv ikke en overraskelse hos badeværelsesproducenten.

Ved indgangen til 2023 så selskabets ledelse således ind i en faldende efterspørgsel og et faldende prisniveau. Nedgangen i efterspørgslen blev dog endnu kraftigere, og prispresset på badeværelser dermed også større end antaget.

Fremgang tager fart

Efter udfordringerne i 2023 er udvikling vendt.

Ved årsskiftet 2023-2024 var der ”en stigning i aktiviteten på projekt forespørgsler på virksomhedens badeværelsesløsninger.”

Det fortsatte i de første måneder af 2024 på selskabets tre hovedmarkeder, Danmark, Norge og Sverige.

Siden har udviklingen taget fart.

- Vi er glade for at kunne sige, at der især i de seneste to – tre måneder har været væsentlig vækst i forhold til ordreindgang, fortæller Peer Leth.

Badeværelsesproducenten oplever også, at kunder er vendt tilbage for at få genberegnet opgaver, der ellers blev sat i bero i 2023.

- Når vi kigger frem mod kapaciteten i Q4 i 2024 og Q1 i 2025, så er produktionen belagt på et meget højt niveau. Så den aktivitet, vi har med kunderne, afføder en direkte ordreindgang, påpeger direktøren.

I bestræbelserne på at nå ud til nye målgrupper og beslutningstagere, er marketingfunktionerne blevet opgraderet, og der skal desuden findes en bæredygtighedsansvarlig.

Anden dialog med bygherrer

Green Box' primære fokus er i dag etage- og hotelbyggerier. 

- Der er vi blevet skarpere på at fokusere og bruge vores kræfter, fortæller Peer Leth.

Green Box A/S

Green Box blev etableret i 20214 af Mogens Jeppesen. 

Produktionen startede i en fabrikshal på 500 kvm ved Holstebro. I dag råder firmaet over 5 hektar jord i Aulum i Vestjylland.

Firmaet beskæftiger cirka 130 medarbejdere og producerer præfabrikerede badeværelser og -kabiner monteret med vask, spejl, bruser og toilet. Badekabinerne sælges til brug i boligbyggeri, hoteller og lignendne.

Kapaciteten ligger i dag omkring 4.000 - 4.500 kabiner om året.

Kapitalfonden A/S Motortramp overtog i 2021 aktiemajoriteten i selskabet.

Kilde: Green Box og CVR

Her taler det i hans optil til Green Box' fordel, at der i Skandinavien sker en kapacitetsudvidelse af  hoteller, og at de store kæder er på vej med tunge investeringer.

- Især oplever vi en helt anden dialog med bygherrer på hoteller end for nogle få år siden, fortæller Peer Leth.

I Danmark er en markant case Comwell centralt i Aarhus, som udvides med et nyt hoteltårn på 16 etager. Hotellets værelser, der placeres op til 12. etage, bliver indrettet med præfabrikerede badeværelser fra Green Box. 

Nyt underskud 

Trods fremgangen har sorte tal på bundlinjen lange udsigter, medgiver Peer Leth.

I år er forventningen ganske vist markant fremgang, men resultatet ventes dog stadig at være på niveau med et minus på 10 mio. kr.

Det har den gode start på året ikke ændret på.

- Vi har ikke lavet estimater endnu, men det er det forecast, som vi fortsat ser ind i ind, siger Peer Leth nu.

Men herefter ventes resultatets fortegn også at vende.

- Vi har et klart mål om, at når 2025 er afsluttet, så har vi sorte tal på bundlinjen, siger Green Box' adm. direktør.

50/50

Green Box' tre hovedmarkeder er Danmark, Sverige og Norge. Majoritet af forretningen er hidtil hentet på det danske hjemmemarked, men her er udsigt til en markant ændring i eksportmarkedernes favør. 

- Med det aktivitetsniveau, som vi har set, og med indgangen af forespørgsler fra Sverige og Norge, så kommer de til at fylde mindst halvdelen om to - tre år, fortæller Peer Leth. 

I bestræbelserne på at indfri ambitionerne blev der sidste år etableret en filial i Sverige, Green Box Sweden, med kontor og showroom  i Stockholm. 

- Set i lyset af, at vi har et dansk marked, der har det svært med overkapacitet, så har det været det rette sats for virksomheden, vurderer Peer Leth.

Baseret på den øgede aktivitet i Norge ser Green Box også seriøst på at etablere et kontor og showroom i Oslo.

GREEN BOX A/S
Regnskabsår 2023 2022 2021
Valuta mio. DKK mio. DKK mio. DKK
Bruttofortjeneste 39,3 63,6 70,7
Resultat af primær drift -24,9 -10,9 10,2
Resultat før skat -28,3 -12,8 9,2
Årets resultat -22,1 -9,9 7,3
Balancestatus 120,1 101,4 81,0
Egenkapital 36,6 31,2 28,1
Antal ansatte 125 144 120
Kilde: CVR

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156