Byggecenterkæderne har fundet vigtig plads i værdikæden - og det kan være til din fordel, mester!
Den benhårde konkurrence i byggeriet betyder, at branchens værdikæde med jævne mellemrum skal både smøres og strammes, så den ikke blive for slap til at dreje hjulene rundt i det rette tempo.
Spørgsmålet er imidlertid, om alle led i kæden skaber reel merværdi og på den vis - led for led - er med til at øge produktets eller tjenesteydelsens værdi. Måske er der led, som populært sagt bare øger prisen og omkostningerne ved blot at fakturere tagpladerne, spærtræet eller armaturet videre i kæden. Det skaber jo ikke merværdi bare at øge varens pris og skubbe den videre. Det kan være en pengemaskine, og det er der sådan set ikke noget galt i. Men i en branche med voldsom konkurrence kan sådanne pengemaskiner være med til at udhule produkternes og tjenesteydelsernes reelle værdi. Og endnu værre; det kan gå ud over kvaliteten, fordi produktet eller tjenesteydelse ikke er pengene værd.
Der er stadig byggematerialer, som giver producenter, grossister, byggecentre og håndværksmestre pænt store avancer. Men der er stigende fokus på at levere produkter og tjenesteydelser, som skaber reel merværdi – også for slutbrugerne. Det skyldes i høj grad de stadig skrappere krav om gennemsigtighed i værdikædens transaktioner og skærpede regler om dokumentation.
Der er stigende fokus på at levere produkter og tjenesteydelser, som skaber reel merværdi – også for slutbrugerne
Senest har den grønne omstilling og mængden af dokumentationskrav fået en fremtrædende plads i værdikæden. Det er i første omgang en overvældende byrde for især de små og mellemstore håndværksvirksomheder. Men, der er hjælp at hente. Ved at forstå markedsvilkårene og være på forkant har især byggecenterkæderne fundet endnu en vigtig plads i værdikæden og er klar med både dokumentation og vejledning, som netop skaber reel merværdi for andre i værdikæden.
Man kan selvfølgelig stadig stille spørgsmålstegn ved, om alle de krav og regler, som byggebranchen skal efterleve i forhold til den grønne omstilling, skaber reel samfundsværdi. Men da det er et markedsvilkår, er det vigtigt at følge krav og regler, hvis virksomheden fortsat vil være et led i værdikæden.