Mester Tidende mener: Stolte håndværkere er gode medarbejdere
Når den ene byggeskandale efter den anden ruller frem i medierne, så er der især fokus på dårlig kvalitet, profitjagende og brutale byggevirksomheder og håndværkere, som glemmer alt om faglig stolthed. Og desværre kan der jo være noget om snakken. Men, det er værd at huske, at selvom de store skandaler fylder godt i medierne, så opfører langt den største del af byggeriets virksomheder sig både anstændigt og hæderligt.
De allerbedste af håndværksvirksomhederne har for længst forstået, at det betaler sig at levere lige præcis den kvalitet, som de enkelte kunder ønsker og vil betale for. De dygtigste af håndværksvirksomhederne har også for længst indset, at håndværkere, som er stolte af deres fag, også er gode medarbejdere.
Derfor har mestrene og virksomhedsejerne en forpligtelse til at fastholde de bedste håndværkstraditioner, så svendene kan give den faglige stolthed videre til de næste generationer. Den forpligtelse medfører også, at virksomhederne er med til at forme og uddanne fremtidens stolte håndværkere, som kan levere kvalitetsarbejde og som kan løse de opgaver, samfundet har behov for.
Håndværksvirksomhederne ser lige nu ud til at tabe kampen om de unge – og dermed kampen om den arbejdskraft, der er så vigtig for, at virksomhederne kan overleve. Men, det er ikke for sent og det er ikke en helt umulig opgave at få de unge i tale. Det kræver ”blot”, at virksomhederne rækker ud til de unge og er med til at åbne deres øjne for de mange muligheder i byggeriet. Og frem for alt; at overbevise de unge om, at de er i trygge hænder i en branche med stolte traditioner og stolte svende.