Kommune slukker telefonerne i håb om hurtigere byggesagsbehandling
En månedlig “fokusuge” og skærpede krav til ansøgningsmaterialet. Det er de to håndtag, der pr. 1. september bliver trukket i hos Aalborg Kommunes afdeling for byggeri i forsøget på at nedbringe de lange sagsbehandlingstider.
Det oplyser kommunen på sin hjemmeside.
I en uge om måneden vil telefonerne således være lukket for personlige henvendelser til kommunens byggesagsbehandlere, der til gengæld vil have fokus på at udstede tilladelser og afslutte byggesager, lyder det.
- Mange af de opkald, vi får, er opkald, hvor en borger eller en virksomhed vil høre, om vi har modtaget deres ansøgning, hvor langt de er på ventelisten, eller hvor langt vi er med sagsbehandlingen af deres sag, forklarer Mette Hesthaven, afdelingsleder for Byggeri, og fortsætter:
- Vi vil altid gerne tale med vores ansøgere, men det er også den slags opkald, der desværre tager meget tid fra den egentlige sagsbehandling, som vi jo allerhelst vil bruge vores tid på.
Nej til mangelfulde ansøgninger
Ud over fokusugerne kommer Byggeri ifølge Mette Hesthaven også til at indføre skærpede krav til ansøgningsmaterialet. Ansøgninger, der mangler oplysninger, som tydeligt er krævet efter lovgivningen - som for eksempel en fuldmagt fra ejer eller en starterklæring fra en certificeret brand- eller konstruktionsrådgiver - vil uden videre blive afvist, og sagen vil blive lukket.
- Vi bruger rigtig mange ressourcer på at få indhentet det materiale, som skal indgå i en ansøgning om byggetilladelse og danne grundlag for bygningsmyndighedens vurdering af sagen. Den tid vil vi i stedet gerne bruge på sagsbehandlingen af de fyldestgørende ansøgninger, hvor ansøgerne har indleveret alt det materiale, som gør, at deres sag er klar til en egentlig myndighedsbehandling, forklarer Mette Hesthaven.
- En byggesag kan selvfølgelig være så kompliceret, at det kan være svært for borgere at gennemskue kravene til ansøgningen. I de tilfælde anbefaler vi, at man booker et vejledningsmøde på vores hjemmeside, inden man ansøger. På vejledningsmødet kan vi blandt andet vejlede om omfanget af den nødvendige dokumentation, uddyber afdelingslederen.
Har gjort forsøget
Aalborg Kommune har et servicemål om, at en ansøgning om opførelse af et enfamiliehus skal være behandlet indenfor 40 dage. Men det har vist sig svært at leve op til.
I starten af april meddelte kommunen, at ansøgere i gennemsnit oplevede op til fem måneders ventetid på at få behandlet en byggesag om opførelse af et enfamiliehus, og derfor gjorde afdelingen allerede i uge 15 forsøget med at lukke for telefonerne. Et tiltag der altså nu bliver permanent.
- Som offentlig myndighed skal vi hele tiden have fokus på at anvende vores tildelte ressourcer bedst muligt og forsøge at overholde de servicemål, som regeringen og KL har fastsat i forhold til byggesagsbehandlingen i Danmark, udtaler Jan Nymark Rose, Rådmand i By og Land.
- Den høje sagsmængde og den stigende kompleksitet har medført en generel stigning i sagsbehandlingstiden. Derfor skærper vi nu vores opmærksomhed på at justere arbejdsprocesser og arbejdsgange, så arbejdet udføres så effektivt som muligt, så vi kan reducere sagsbehandlingstiden og som minimum overholde de fastsatte servicemål, lyder det videre fra rådmanden.
Aalborg er langt fra den eneste af landets kommuner, der kæmper for at nedbringe sagsbehandlingstiden, men værktøjerne, der tages i brug, er forskellige. For et år siden meddelte Københavns Kommune for eksempel, at man ved hjælp af robotter, en fast track-løsning og ekstern assistance var lykkedes med at nedbringe den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra 259 til 139 dage.