Debat: Forældede synsregler for påhængskøretøjer er et stort miljø- og omkostningsspild
Når et fem år gammelt påhængskøretøj under 3500 kilo skifte ejer, sker der det, at den nye ejer skal syne letvognen, maskintraileren eller trailerliften. Det lyder muligvis meget rimeligt, men i praksis er der tale om et krav i synsloven, som medfører et omfattende miljø- og omkostningsspild i danske virksomheder.
For det første er virksomhederne i forvejen underlagt love og regler, der pålægger dem at vedligeholde deres påhængskøretøjer i denne kategori. For det andet kan det være meget mere bøvlet at syne et påhængskøretøj, end man umiddelbart skulle tro.
Miljø- og omkostningsspildet sker over hele landet, når virksomheder køber og sælger ældre påhængskøretøjer til hinanden. Det er også en jævnlig og tilbagevendende gene for alle de leasingselskaber, som leaser letvogne, maskintrailere og letvogne på 60 måneders kontrakter. Det samme gælder for deres leasingtagere. For leasingen sker typisk via finansielle leasingkontrakter, så når leasingtageren efter de 60 måneder, på papiret, overtager påhængskøretøjet, kommer synsloven igen med et krav om et syn.
Ikke simpel manøvre
Ressourcespildet løber også helt af sporet i forbindelse med virksomhedsopkøb og fusioner i f.eks. byggebranchen. Så kan det være hundredvis eller tusindvis af påhængskøretøjer, der nu skal synes igen. Og det er absolut ikke en simpel manøvre. For påhængskøretøjerne står jo ikke på rad og række foran synshallen, når de skifter ejer.
Nej, uanset om påhængskøretøjerne ejes eller lejes, befinder de sig typisk over hele landet: I garager og på byggepladser. Når det så er hundredvis af køretøjer, som skal synes igen, må den købende virksomhed først sende medarbejdere - ofte i store og tunge lastbiler - ud over hele landet, som så kan koble påhængskøretøjet på lastbilen og køre det til den nærmeste synshal. Når synet så er forbi, skal påhængskøretøjet køres tilbage til byggepladsen eller kunden, der anvender det. Til sidst vender lastbilen om og sætter kurs tilbage mod sin oprindelsesdestination.
Administrationsbøvl
Hele cirkusset bliver sat i omdrejninger, fordi synsloven jo kræver, at påhængskøretøjer under 3500 kilo skal synes, når de skifter ejer: På trods af at gældende regler alligevel sikrer, at virksomhederne har serviceret og vedligeholdt dem inden for det seneste år. Sådan var det f.eks. også, da Renta Group i 2023 fusionerede med Del-Pin. Det kostede mange millioner kroner i administration, løntimer til chauffører og synsgebyrer at syne alle de påhængskøretøjer, som nu kom under et nyt CVR-nummer. Derudover forstyrrede det selvfølgelig også hele driftsscenariet på et skrøbeligt tidspunkt for organisationen.
Synslovens krav om et nyt syn, når påhængskøretøjer, der er mere end fem år gamle, skifter ejer, er ikke nyt. Det blev indført for mange år siden, da en stor byggevirksomhed, vognmand eller materieludlejer måske blot havde en håndfuld eller to påhængskøretøjer. Sådan er det ikke mere. Samtidig er der med tiden kommet masser af supplerende regler og kontrolordninger, der sikrer den løbende vedligeholdelse af materiellet. Lad os nøjes med dem og få sat en stopper for det omfattende miljø- og omkostningsspild.
Synsloven hører under Skatteministeriet, hvor Rasmus Stoklund (S) netop har afløst Jeppe Bruus (S). Vi ved jo, at Socialdemokratiet gerne vil profilere sig på den grønne agenda. Her er en oplagt mulighed for at gøre lige netop det, samtidig med at de berørte virksomheder får en håndsrækning. Jovist, de danske synshaller mister måske lidt omsætning. Men det bliver så rigeligt opvejet, når tonstunge lastbiler ikke skal ligge og køre vores veje tynde for at transportere fine og velfungerende påhængskøretøjer til syn. Det har vi heldigvis allerede en rigtig fin dialog med Skatteministeriet om.