23948sdkhjf

Hvem vil overtage verdens største betonelementfabrik?

Sund & Bælt fører dialog med potentielle operatører om overtagelse af fabrikken i Rødby, hvor elementerne til Femern Bælt-tunnelen støbes, inden et udbud udformes

Hvad skal den store tunnelelementfabrik i Rødby, der er bygget til at støbe elementerne til Femern Bælt-forbindelsen, bruges til i fremtiden?

Det spørgsmål tager Sund & Bælt nu fat på via en markedsdialog med potentielle virksomheder og organisationer, der kunne være interesserede i at overtage det anlægget med produktionsareal svarende til 210 fodboldbaner.

- At vinde en koncession af verdens største elementfabrik er selvsagt en stor og meget kompleks opgave, siger Mikkel Hemmingsen, adm. direktør i Sund & Bælt, i en pressemeddelelse.

- Derfor er det helt afgørende, at vi har en dialog med potentielle aktører, så vi får en forståelse for parternes behov, kompetencer og muligheder. Det gør os i stand til at skabe de helt rigtige rammer for den fremtidige drift og udvikling af fabrikken, fortsætter direktøren.

Læs mere om markedsdialogen på Projektagenten, Licitationens søsterportal til overvågning af udbud og projekter.

Bringer tunneler og vindmølle i spil

Når elementfabrikken er færdig med opgaven, er der ifølge Sund & Bælt mulighed for, at anlægget kan drives af en ny operatør. Faciliteterne kan herefter bruges til at producere til andre projekter og til mulige Sund & Bælt-projekter.

Beslutningen om at bevare elementfabrikken blev vedtaget af Folketinget den 14. december 2023. Loven sikrer, at fabrikken og arbejdshavnen ved Rødbyhavn kan bevares og fortsætte under statsligt ejerskab i regi af Sund & Bælt, når fremstillingen af tunnelelementerne til Femern-tunnelen er afsluttet.

Fabrikken kan i princippet producere mange typer produkter til forskellige formål og projekter, som tunneler eller vindmøller.

Resultatet af markedsdialogen skal bruges til at udforme et udbud om en længerevarende aftale, som forventes at træde i kraft fra 2028.

Elementfabrikken i Rødbyhavn

  • Elementfabrikken i Rødbyhavn er verdens største af sin slags. Den består af tre fabrikshaller, der er designet til at producere de 89 betonelementer, der skal bruges til Femern Bælt-tunnelen.
  • En vigtig del af anlægget er den store arbejdshavn, der sikrer let adgang til råmaterialer og udsejling af elementer.
  • Det samlede produktionsareal er på 1,5 mio. kvm eller godt 210 fodboldbaner.
Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109