23948sdkhjf

Fair indfasning af skærpede regler for miljøzonerne

Hvis det står til Miljøministeriet, skal ca. 14.000 ældre varebiler i København og på Frederiksberg have udskiftet eller have eftermonteret partikelfilter
Dansk Byggeri har forståelse for, at vi skal forureningen fra ældre biler til livs, men appellerer samtidig til, at der sker en fair indfasning af nye regler, der tager hensyn til virksomhedernes stramme likviditet.

Baggrunden er miljøbeskyttelsesloven, som allerede giver landets største byer mulighed for at indføre miljøzoner, hvor der stilles krav om partikelfilter på ældre lastbiler og andre tunge dieselkøretøjer over 3,5 tons, der kører i pågældende zoner. Formålet er at mindske luftforureningen og leve op til EU’s grænseværdier for luftkvalitet.

Regeringen har nu fremsat et lovforslag, som blandt andet lægger op til, at kravet om partikelfilter kan udvides fra kun at omfatte lastbiler til også at omfatte ældre varebiler. Ifølge Miljøministeriet indebærer det, at ca. 14.000 ældre varebiler i København og på Frederiksberg skal udskiftes eller have eftermonteret partikelfilter.

- Det er vigtigt at værne om miljøet og folkesundheden, og derfor skal vi naturligvis også have gjort noget ved luftforureningen de steder, hvor det er et problem. Men det er urimeligt at pålægge de erhvervsdrivende økonomiske byrder i den forbindelse. Den nuværende konjunktursituation er hård nok ved virksomhederne, siger konsulent Lars Høier fra Dansk Byggeri med henvisning til, at byggeaktiviteten befinder sig på et historisk lavpunkt.

Kompensation ønskes

Miljøministeriet skønner, at indførelse af miljøzoner for varebiler vil medføre samlede udgifter for de erhvervsdrivende på ca. 147 mio. kr. på landsplan, og at eftermontering af et partikelfilter på en varebil vil koste 5-7.000 kr.

- Vi vil kraftigt opfordre til, at virksomhederne bliver kompenseret for dette, f.eks. i form af en tilskudspulje i stil med den, der blev etableret sammen med kravet om partikelfilter på lastbiler tilbage i 2004. Miljøministeriet mener, at miljøzoner for varebiler vil fremrykke en naturlig udskiftning af bilerne, og det er nok rigtigt. Men spørgsmålet er, hvor mange små erhvervsdrivende der bare lige kan udskifte deres bilpark nu, hvor krisen kradser, og hvor der er stor usikkerhed om fremtiden, siger Lars Høier.

Ifølge lovforslaget skal en miljøzone for varebiler indfases på syv måneder fra offentliggørelsen af kommunalbestyrelsens beslutning. Dansk Byggeri anbefaler, at indfasningsperioden i stedet forlænges til 12 måneder.

- Det er vigtigt, at der bliver så lidt bøvl som muligt i forbindelse med indførelse af miljøzoner for varebiler, slutter Lars Høier

jfr
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082