23948sdkhjf

Sådan får du styr på konflikter med svendene

Ævl og kævl med svendene og andre medarbejdere er ofte opslidende både for svendene og mester. Læs her hvordan du løser konflikterne
Som arbejdsgiver kan du gøre meget for at komme konflikter med dine medarbejdere i forkøbet. Tydelig kommunikation og klare regler og rammer for medarbejderne er et godt værn. Er konflikten løbet af sporet er imødekommenhed og forståelse vigtige redskaber.

Det skriver Mester Tidende.

Konflikter med medarbejderne er ofte opslidende både for den involverede medarbejder og ledelsen. Samtidig kan en konflikt også blive en dyr affære, hvis den ender med en retssag.
”I langt de fleste tilfælde kan en spirende konflikt dog stoppes, inden den løber løbsk. Men det kræver, at du som arbejdsgiver tager din lederrolle alvorligt”.
Det siger advokat Steen Marslew fra ADVODAN. Han er specialist i ansættelsesret, og han giver her fem gode råd til, hvordan du undgår eller håndterer konflikter med dine medarbejdere.

Råd 1: Hav styr på formalia
Sørg for, at medarbejdernes ansættelseskontrakter altid er opdateret efter gældende regler. Det samme gælder for din personalehåndbog, som et meget vigtigt dokument i din virksomhed.
Den skal f.eks. give svar på, hvilke regler der gælder for barsel, sygefravær, barns sygdom, afholdelse af ferie og meget mere. Du bør sikre dig, at alle kender indholdet i personalehåndbogen fra den dag, de bliver ansat.

Råd 2: Vær opmærksom
Som arbejdsgiver bør du vide, hvor du har dine medarbejdere. Sørg derfor for at afholde MUS-samtaler, så du har føling med, hvor de er fagligt og personligt. Snak også med dine medarbejdere i mere uformelle sammenhænge. Er der udfordringer i privatlivet, kan det udløse problemer på arbejdspladsen.
Tag kritik alvorligt og find ud af, hvor dybt den bunder. Find en løsning sammen med medarbejderen, skriv den ned og følg op.

Råd 3: Kend reglerne
Undervejs i et ansættelsesforhold kan der være situationer, som potentielt kan udløse en konflikt, hvis ikke de håndteres korrekt. Det kan f.eks. være, at du må varsle ændringer i en medarbejders arbejdsopgaver pga. omstruktureringer eller besparelser.
Det kan være, at en medarbejder bliver sygemeldt i længere tid pga. stress, at en medarbejder ofte er fraværende pga. syge børn, eller at en medarbejder har et lønkrav, som du ikke kan imødekomme. I alle tilfælde skal du som leder være grundigt inde i reglerne, så du kan agere i overensstemmelse med dem.

Råd 4: Vær åben og præcis
Du bør løbende informere dine medarbejdere om, hvordan det går i virksomheden, så det ikke kommer som en overraskelse, hvis der skal varsles ændringer. Det er også vigtigt, at du er meget præcis i din kommunikation med dine medarbejdere. Du kan ikke styre, hvordan uklare eller vage meldinger vil blive tolket, og derfor bør du også overveje den rette timing, hvis din kommunikation skal være tydelig og utvetydig.

Råd 5: Håndter en konflikt med forståelse
Hvis en konflikt er under opsejling eller er eskaleret, kommer du længst med at være imødekommende og lyttende. Hvis du bliver nødt til at opsige en medarbejder, skal du sikre dig, at opsigelsen er saglig. Derudover skal du sørge for at være klar i mælet, så der ikke er tvivl om, hvorfor medarbejderen er opsagt. Er det nedskæringer, ordrenedgang eller fordi medarbejderen har misligholdt sin loyalitetspligt? Er du og medarbejderen ikke selv i stand til at løse jeres konflikt, kan mediation være en mulighed. Mediation er en metode, hvor I sammen med en uvildig mediator taler jer frem til en løsning på.

Artiklen er en del af temaet MesterTips.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109